Sitta still i båten?

Ja, det är tuffa tider på börserna nu. När det går uppåt är det så enkelt att säga att man ska vara långsiktig och kasta in en stor andel av sitt månadssparande till börsen. Men hur många är det som verkligen kan sitta still i båten nu när kurserna rasar. Jag utgår från att det kommer vara stökigt en längre tid (+3 månader) men så länge det handlar om långsiktiga sparpengar så känner jag mig trygg i att sitta still och att därtill fortsätta nettoköpa är den bästa taktiken. Mitt i allt elände känns det iallafall bra att utdelningssäsongen kommer närmare och mina utdelningar kommer gå till att fylla med nya ägarandelar i fina bolag.

Idag köpte jag in 42 st Securitas B för 119,80 till min ISK. Utdelningen på  4,8 SEK/aktie betalas ut i maj (X-dag 8/5) och med dagens kurs är det en direktavkastning på över 4%. P/E på 12,4 på 2019 års resultat.

Träningsmässigt har jag börjat komma igång igen efter muskelinflammationen. Morgonyoga 10 min i morse och förhoppningsvis en kort runda på MTBn ikväll. Känns väldigt kul att cykelsäsongen är på ingång. Det kliar i fingrarna att köpa lite cykelprylar som jag suktat efter länge. Får se hur det slutar. Har ni något ni funderar på att köpa eller sparas det enbart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar