ICA-Gruppen ut, mer av Axfood in


Det är inte så ofta jag säljer aktier men den senaste veckan har jag funderat på om jag ska sälja mina aktier i ICA och istället utöka innehavet i Axfood. Triggern för detta var den nu ca 2 veckor gamla nyheten om att ICA tappar i tillväxt jämfört med konkurrenterna. Parallellt med detta har jag en önskan om att konsolidera min väldigt spretiga portfölj - åtminstone litegrann. 

ICA tappar fart mot konkurrenterna och inte minst mot Axfood och Lidl. Ett problem jag ser med ICA är att de saknar ett riktigt lågpriskoncept. Deras egna märkesvaror (EMV) är dyrare än motsvarigheten hos Axfood och produkterna har heller inte högre betyg hos konsumenterna. För mig är det en jättenackdel och en stor risk för ICA. Det går att klara sig förrädiskt länge med för höga priser. Detta eftersom kunderna reagerar långsamt men över tid märker kunderna detta och byter butik. Därefter är det lång uppförsbacke. Bästa exemplet på detta är Clas Ohlson som mer och mer blivit en riktigt dyr, centralt belägen servicebutik snarare än det lågprisgubbdagis som det en gång ansågs vara.

En betydande styrka för ICA är att det är handlarägt och att butikerna därför oftast är fräschare och med bättre varutryck. Det ger direkt bättre försäljning, vilket såklart är positivt även för ICA-gruppen. Men det finns såklart även en inbyggd målkonflikt pga ägarstrukturen och med e-handelns ökade omfattning förstärks denna och det tycker jag än mer talar för Axfood i jämförelse med ICA.

Axfood har en imponerande historik och det är numera mitt huvudinnehav i dagligvarusektorn. De senaste 10 åren har Axfood haft en genomsnittlig totalavkastning (CAGR) på drygt 13% och utdelningshistoriken är trevlig. Aktien handlas f n för 213 kr med ett P/E-tal på 22,5. Direktavkastningen är f n 3,5%, vilket är ca 80% av vinst per aktie. 

I mitten av september godkände konkurrensmyndigheterna Axfoods förvärv av Bergendahlds Food samt 10% av City Gross (med option på ytterligare 20%). Dessa bolag tillhör Axfood fr o m 1:a oktober. Idag kom Bergendahls Foods årsbokslut för 20/21 och dom redovisade ett resultat på 271 MSEK. Det motsvarar 1,3 SEK per Axfoodaktie. Utöver denna direkta resultatpåverkan har Axfood uppgett att de förväntade synergierna från förvärvet uppgår till ca 200 MSEK, vilket motsvarar ca 1 SEK ytterligare per Axfoodaktie. Med fullt optionsutnyttjande uppgår storleken på förvärvet till 2,5 Mdr SEK. Axfood har stark finansiell ställning och mycket bra kassaflöde så förvärvet kan hanteras utan större risker. Med en värderingsmultipel på t ex 20, så kan förvärvet innebära ungefär 45 kr på aktiekursen. Förvärvet tycker jag verkar riktigt, riktigt bra.

Så idag bestämde jag mig för att sälja ICA och istället köpa på mig lite fler aktier i Axfood. ICA såldes till kursen 403,80 kr och Axfood köptes till kursen 213,30 kr.

Axfood totalavkastning


Axfood utdelningshistorik



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar