Äntligen, en milstolpe passerad!

Som en sann utdelningsjägare så underhåller jag noga mitt kalkylark för portföljen med alla dess innehav och tillhörande utdelningar. I princip varje dag de senaste två veckorna har jag gått in i arket och lagt in de föreslagna utdelningarna, som kommunicerats i bokslutsrapporterna. Säsongen startade starkt med Investor som höjde utdelningen med 14% och sedan har det rullat på med bolag efter bolag som höjt sina utdelningar. 

Idag rapporterades det in fina utdelningshöjningar från Thule och Evolution, men framför allt så kom Sampo med trevligt besked. Den största procentuella förändringen rapporterades idag utav Evolution Gaming (+108%). I reda pengar ser dock Sampo ut att bli min bästa utdelningshöjare i år, tätt följt av Byggmax. När jag la in Sampos nya utdelning i kalkylarket så sprängdes 100 kSEK-gränsen för prognosticerade utdelningar första gången någonsin - mäktigt! Just 100 kSEK har varit ett hägrande mål det senaste året. För bara 6 månader sedan trodde jag att jag skulle kunna nå den gränsen mot slutet av 2022, men årets utdelningsbesked har överraskat mig positivt. Snöbollen är helt klart i rullning.

2021 var ju ett speciellt år eftersom det skedde många extrautdelningar som följd av uppskjutna utdelningar från 2020. Nu möter man dessa höga utdelningstal och för att hålla koll på detta registrerar jag alla utdelningarna uppdelat i Ordinarie och Bonus (=extrautdelningar).

Om jag summerar alla utdelningsbesked det senaste året så har mina ordinarie utdelningar ökat med hela 11,3% på årsbasis. Dvs grundlönen från pengamaskinen har ökat med 11,3%, vilket är helt otroligt bra tycker jag. Bonusdelen har dock sjunkit med 6,0%. De största sänkena på bonussidan är Nordea, Securitas, Tele2 men framför allt Volvo (som ju annonserade en extrautdelning på 18,50 kr/aktie för drygt ett år sedan jämfört med årets som "endast" var 6,5 kr/aktie). På totalen har utdelningarna alltså ökat med 5,3%.

Tele2 har meddelat att de kommer göra en extrautdelning när försäljningen av den holländska verksamheten är genomförd. Det blir en riktig bonus, men samtidigt kanske sista gången på länge som Tele2 gör en extrautdelning - något de skämt bort oss aktieägare med genom åren. 

Imorgon torsdag rapporter Industrivärden och AstraZeneca. Bägge torde öka utdelningarna med mer än 10% hoppas jag. På fredag är det Boliden (kan dom matcha förra årets dunderutdelning?) samt Pricer. På måndag rapporterar Ratos och där räknar jag med en rejäl ökning (>25%). Spännande tider!

Hur håller ni koll på utdelningsförändringarna?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar