"Investera" i pool - värt 1 MSEK på 10 års sikt?

Kombinationen av den varma sommaren och rådande restriktioner där vi spenderar mer tid hemma, gör att poolförsäljningen skjuter i höjden. Även i vår familj har tankarna slagit rot och efter att ha hyrt hus i 2 veckor där det fanns pool, så stärktes dessa. Vår tomt skulle passa väldigt bra för en pool och på många sätt skulle jag tycka det var härligt att kunna bada hemma. Extra bra vore om man med rätt tillbehör kunde möjliggöra någon form av simträning.

Jag har kommit så långt att jag surfat runt lite, läst på och kollat på ett antal leverantörers hemsidor. Men ni kan vara lugna, "risken" att jag skaffar pool är just nu typ 1-2%. Leverantörernas hemsidor förmedlar såklart förföriska bilder över drömträdgårdar med fina pooler och lyckliga människor. Men även den ekonomiskt rationella aspekten av en pool lyfts fram. T ex hänvisar poolkungen.se till en undersökning som visar att husvärdet stiger med 9,3% på de hus som har pool och att en pool därmed är en bra investering. Är det en bra investering verkligen?

Använder vi dessa siffror på ett hus utan pool med ett påhittat marknadsvärdet på 6 MSEK så får vi en förväntad värdeökning på 560 kSEK om huset tillförs en pool. Nu är det såklart stora skillnader mellan olika pooler, men av de varianter och tillhörande byggnationer (pooldäck, etc) som jag funderat kring så skulle budgeten för en pool hamna någonstans 400-600 kSEK. Det är alltså ungefär samma pengar som värdeökningen. 

Utöver den initiala utgiften för poolprojektet tillkommer även de löpande driftskostnaderna. Jag har inte full kläm på dessa men jag kan tänka mig uppvärmning, kemikalier, vatten och underhåll landar på 1000+/- 500 kr/månad, givet att man har en bra värmepump. Säg 5000 kr för en hel säsong.

Vi har alltså att hela poolbygget landar på 500 kSEK och driftskostnaden på 5000 kr/år. Har man låneutrymme och god ekonomi så kan man låna till 1,5%. Det ger lånekostnader på drygt 5000 kr/år efter ränteavdrag. Då räntan f n är historiskt låg bör man räkna högre. En dubbling av räntesatsen ger alltså en räntekostnad på drygt 10 kSEK/år, vilket ger 15 000 kr/år när driftskostnaden läggs på. 

Rimligtvis bör man också lägga till någon form av amortering eller avskrivningskostnad. Använder man 20 års avskrivningstid fås 25 kSEK/år. Tillsammans med räntor och driftskostnader så är man då uppe i 40 kSEK/år. Nu börjar det låta riktigt dyrt tycker jag.

För egen del skulle jag finansiera ett poolbygge genom egna besparingar. Gör man kalkylen med förväntad avkastning på börsen (t ex 6%) för de satsade 500 kSEK och de tillkommande 40 kSEK per år så skulle dessa efter exempelvis 10 år vara värda knappt 1,5 MSEK.

Om man istället säljer huset efter 10 år så har gissningsvis huspriserna stigit en del, men eftersom poolen då är lite sliten så kan man nog inte tro att den fortfarande ska bidra till lika stor värdeökning (9,3%) men säg att den i absoluta tal fortsatta bidrar lika mycket, dvs 560 kSEK. 

I min egna kalkyl får jag jämföra de 2 scenariona där det ena är att jag vid en tidpunkt om 10 år har en aktieportfölj som är värd 1,5 MSEK mer och det andra är att jag under 10 år haft en pool och som dessutom ökat värdet på huset med 560 kSEK. 

Att för min del komma till slutsatsen att en pool är en bra investering tycker jag är tveksamt men håller man sig till att säga att den bidrar till en väsentlig värdeökning så håller jag med. Sedan så är det ju så att man bör eftersträva att realisera sina drömmar och att en pool bidrar till mycket "härlighet" för många personer tycker jag är uppenbart. Hur man sedan värderar denna varierar såklart väldigt mycket. Över 10 år bör den av mig värderas till knappt 1 miljon för att kunna betraktas som en bra investering enligt min enkla kalkyl. Det får nog bli en lite större grönsaksodling istället...

Vad har du för erfarenheter av och tankar kring pool?

//SB

PS. Jag har förenklat kalkylen en hel del bl a genom att exkludera inflation. Avskrivningstiden kan såklart ifrågasättas. En stor del av den ursprungliga kostnaden är ju markarbeten och om dessa är välgjorda så är de beständiga längre än 20 år. Även värdeökningen i det enskilda fallet lär variera en hel del.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar