Microsoft Q4-21


Microsoft har ett brutet räkenskapsår och rapporterade igår sitt fjärde kvartal och stängde därmed bokslutsåret 20/21. Rapporten var bättre än marknadens förväntningar på alla avgörande områden. Man kan bara konstatera att Microsoft har en enormt stark ställning och är skickliga på att omvandla detta till vinst. I Q4 redovisar dom en bruttomarginal på 70% (!) och en rörelsemarginal på 41% (!). Marginalerna har ökat med 2 resp. 4 procentenheter jämfört med samma period förra året. Urstarkt!

Omsättningen i kvartalet ökade till 46,2 BUSD, vilket är 21% högre än föregående år. 

Vinst per aktie blev 2,17 USD/aktie för kvartalet och 8,05 USD/aktie för helåret.

Aktiekursen ligger f n på 286 USD, men handlades ner ca 2% i efterhandeln (update: marknaden verkar ha ändrat sig och nu handlas den istället upp någon procent i förhandeln). Personligen tycker jag att det är trist att många av de framgångsrika amerikanska bolagen har så höga prislappar på sina aktier, exempelvis Microsoft. Det gör det svårare att återinvestera utdelningar och även att ta första steget att investera i bolagen. Jag föredrar starkt att bolagen gör aktiesplittar. I fallet Microsoft, som har en direktavkastning under 1% uppdelat i kvartalsutdelningar, så behöver man ha över 400 aktier (värt ca 1 MSEK) för att kunna köpa 1 ny aktie i samband med utdelningen.

Värderingen börjar närma sig historiskt höga nivåer när man tittar på P/E-talet. Jag är allmänt rejält skeptiskt till de nuvarande höga värderingarna på börsen just nu, så fastän jag tycker att Microsoft är ett klockrent "köp och glöm-case" så väntar jag lite innan jag köper mer i bolaget.



Microsofts utdelning ligger f n på 2,24 USD per aktie, vilket motsvarar en direktavkastning på 0,78% vid aktuell aktiekurs (286 USD). Utdelningen sker 4 ggr per år. P/E-talet är f n 41. Nästa utdelning på 0,56 USD sker i september och X-datum är 18/8. Microsoft har de senaste åren meddelat utdelningshöjningar i september och jag räknar med en betydande höjning (runt 10%) även denna gång. Microsoft är mitt näst största bolag och utgör ca 6% av aktieportföljen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar