Månadsrapport januari, 2022

Årets första månadsrapport. Den är lite sen, men det har inte hunnits tidigare. Känns som att det hänt en hel del i början av februari, vilket gör det lite svårt att hålla isär månaderna.

Januari har varit en bra månad med en hel del aktivitet. Det har varit en hel del jobb men jag har också haft energi att fixa saker hemma. När jag väl kommer in i fixa-hemma-mode så inser jag hur mycket jag tycker om att snickra och fixa. Det är flera småsaker som har fixats, med ett trevligare hem som resultat. 

Vi har klarat oss från covid i denna 4:e våg, men det känns så osannolikt att vi inte skulle ha åkt på det, så kanske har vi haft ändå haft fast då väldigt lindrigt. Med fyra av fem familjemedlemmar dagligdags i skolmiljö, där det varit massor av smitta, så bör vi ha varit exponerade för smittan. Minsta tjejen har också haft ett kalas där flera av kompisarna blev satta i karantän dagarna efteråt. Jag har iaf tagit den tredje sprutan under månaden.

På börsen har det varit väldigt slagit, oftast rejält nedåt med flera blodröda dagar. Jag har en portfölj med vikt åt försiktighet, så den har klarat sig lite bättre än de bredare indexen. Jag valde att sälja halva innehavet i Minesto efter att jag för första gången fått lite dåliga vibbar av en presentation som VD Martin Edlund höll. De pengarna flyttades ganska lägligt in mer högutdelande aktieslagen i portföljen.

Den flytt av pensionskapitalet från Länsförsäkringar till Nordnet som blev klar i mellandagarna har nu börjat aktiverats igen. I samband med flytten såldes alla aktier och pengarna kom in som likvida medel i kassan. I och med det undvek jag några blodröda dagars nedgång, men samtidigt har jag missat de senaste dagarnas uppgång. Planen är att investera i fonder ca 5% varannan dag. Fonderna jag köper är småbolag, en bred sverigefond och en bred USA-fond. Utöver detta håller jag även på att flytta bolånet till Nordnet.

Det har börjat ticka in lite årsbokslut och många företag imponerar med väldig hög lönsamhet men också god tillväxt. 

Portföljutveckling: -6,3%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar sjönk med hela -6,3% i januari. Det kan jämföras med OMXSGI ("Stockholms generalindex") som sjönk med -9,8%.

Därmed ytterligare en månad där portföljen faktiskt presterar bättre än index. 

Köp och sälj: Nettoköp på 63 936 kr

Tog ett drastiskt beslut att sälja halva min post i Minesto. Jag fick dåliga vibbar av den presentation VD Martin Edlund höll på Erik Penser Banks Clean tech-event. Jag tror och hoppas på idén och bolaget, men det som oroar mig är att de inte har full koll på hur djurlivet påverkas av drakarna samt att energibolagen vill investera stort, när de väl investerar. Den kombinationen tror jag gör att en större uppskalning kan visa sig ta lång tid - längre än jag vill hoppas. Vips så är man i behov av kapitaltillskott och då är småägare givna förlorare. 

Minesto-pengarna lades istället in i Lundberg, Volvo, Industrivärden och Investor. Förutom detta tog jag in en tillväxtaktie och en första post i Enea, efter att ha lyssnat på Kvalitetsaktiepodden (som jag f ö varmt kan rekommendera).

Jag tycker Volvo är väldigt lågt värderat och jag kan inte låta bli att köpa mer, särskilt inte när aktiemarknaden skickar ner aktien som följd av att utdelningen blev lägre än förväntningarna. För mig är det inget problem att pengarna stannar i bolaget. Essity och Byggmax föll på sina rapporter och där passade jag också på att öka litegrann. Jag gillar mer och mer dessa tråkaktier. Flera av dessa tråkaktier ingår i Industrivärden, som i sin tur ägs av Lundberg. När båda dessa investmentbolag handlas till rabatt samtidigt som de underliggande aktierna är lågt värderade så tänker jag att Lundberg borde vara rätt att utöka i.

Under månaden köptes ICA ut från börsen och min enda, kvarvarande aktie löstes in och registrerades som en försäljning. Tidigare i höstas sålde jag alla mina ICA-aktier (förutom 1) och köpte mer i Axfood istället.

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 71,1% (föreg. månad 71,4%) av värdet. Den tänkta konsolideringen går f n åt fel håll. Här redovisas portföljsammansättningen.

Månadens nettoinköp ger en årlig utdelningsökning på 2 431 kr.

Köpt:




Sålt:





Utdelningar: 3 263 kr

Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev 3 114 kr, jämfört med 885 kr förra året (ökning med 252%). Den stora överraskningen kom från Nordnets aktielåneprogram varifrån hela 1 513 kr utbetalades. Det var ersättning för utlåning av Minestoaktier, som jag under hösten har noterat robothandlas i stor utsträckning - kul att få ut något positivt av det. Utöver det lite blandat med dragning mot fastighetsrelaterade aktier, som antingen är månadsutdelare eller verkar vara några av de få som delar ut i januari. Utdelningen från Exhange Income Corp. var dock försenad så den hamnar i februari istället. Rullande 12M är utdelningarna 90 732 kr, upp från 48 126 kr (+53%) jämfört med de 12 månaderna dessförinnan. Räntor från Trine och Lendify blev 94 resp. 55 kr.

Jag har räknat litegrann på utdelningsmål för 2022, men det får bli ett separat inlägg.
















Sparande: 57%

Januari är månaden då man tvingas eller försöker hålla igen på utgifterna. Jag har inte köpt något särskilt förutom att jag har lagt lite mer på underhåll och förbättringar av huset. Därutöver hade jag lite förträngt att en av julklapparna köptes med ett kreditkort, så det dök ju upp som en trist överraskning. Elräkningarna har stigit rejält de 2 senaste månaderna. Vi förbrukar inte jättemycket el då vi har fjärrvärme, men jag förstår att många blir upprörda över de höga elpriserna. På fakturan i januari var det genomsnittliga elpriset 196 öre/kWh.

Sparkvoten från lönekontot uppgick till 57%. Utöver lönesparandet har jag en också fått lite inkomster från uthyrning av fjällhus.

Aktieportföljen fick totalt 28 620 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 38,1%. Kassan utgör f n 10,6% av aktieportföljens värde.

Träning & hälsa: 24 timmar

Har loggat hela 24 timmars träning i Garmin Connect, bestående av cykel (21 timmar), löpning (1 timmar) och längdskidor (2 timmar). Har ökat min FTP-nivå i cykel med 9W till 272W och tangerar därmed förra årets högstanivå. Tror mig ha mer att ge och det blir spännande att se hur det går i kommande race. Förutom race'n körs träningen på låg belastning. Har kommit igång med lättare styrketräning igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar