Thule - Q2-rapport

Igår rapporterade Thule sitt andra kvartal och siffrorna var i mitt tycke mycket imponerande. Försäljningen blev 3 229 MSEK för kvartalet, vilket är en ökning med hela 58,1% jämfört med samma period förra året. EBIT blev 886 MSEK, vilket är en ökning med 101% (!) jämfört med samma period förra året. Rörelsens kassaflöde blev 867 MSEK, upp från jämförelseperiodens 523 MSEK.

Det som imponerar särskilt på mig är de höga bruttomarginalerna och förmågan att växa affären samtidigt som kassaflödet ökar i en liknande takt. Thule har en väldigt stark balansräkning och bl a har de långsiktiga skulderna har halverats de senaste 12 månaderna från 3 689 MSEK till 1 723 MSEK. 

I samband med rapporten steg Thuleaktien med ca 10% och även dagen efter stiger aktien ca 25 efter att flera analyshus kommit ut med höjda riktkurser.

Thule är ett företag jag älskar att äga. Deras produkter tilltalar mig, dels segmentet som sådant men också specifikt märket Thule när jag själv agerar kund. När man har familj och gillar att resa sommar som vinter med bilen fullpackad så är det ofta Thules produkter man vill ha. Visst finns det många andra tillverkare inom samma produkter men för egen del ångrar jag mig ofta när jag köpt dessa och trånar istället efter Thules motsvarighet.

På min senaste resa till Frankrike i början på sommaren såg jag många bilar från olika länder med Thules takräcken, takboxar och lasthållare. Behoven av att ta med sig sin packning på ett effektivt och säkert sätt är stora i hela västvärlden och med det produktutbud och kvalitet som Thule har så är marknaden enorm. Jag tror Thules resa bara har börjat. I senaste årsrapporten framgick det att Sverige står för 4,5% av försäljning, övriga Europa för 65%, USA för 25% och RoW för 5%. Man kan konstatera att Thule verkligen lyckat etablera sig utomlands.

Thule utdelning ligger f n på 8 kr per aktie vilket motsvarar en direktavkastning på 1,81% vid aktuell aktiekurs (441 kr). Utdelningen sker 2 ggr per år med den första hälften i april och den andra hälften i oktober. P/E-talet är f n 32. Thule utgör f n 2,0% av min aktieportfölj. Jag ökar gärna denna andel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar