Vecka 38, 2021

Ytterligare en vecka har passerat. Börsveckan inleddes med ett kraftig fall i måndags, uppgångar onsdag och torsdag för att avsluta nedåt på fredagen igen. Veckan som helhet innebar en nedgång på 1,5% för stockholmsbörsens generalindex (OMXSGI) från 440,40 till 433,68.

Specialbevakningen av Latour och Svolder fortsätter. Det är ju aktier jag gärna vill ha i portföljen, men där jag är lite avvaktande till deras höga värdering. Jag tog in Svolder för ett par veckor sedan men avvaktar fortfarande med Latour. Latour gick under veckan ned med -2,1 % medan Svolder gick upp med 0,5%. Senaste månaden har Latour gått ned 6% och Svolder ungefär 1%. Bägge bolagen betalas med premie mot underliggande innehav och premierna för bolagen är f n 48 % (Latour) respektive 9% (Svolder). Svolders premie gick under veckan upp med 6%-enheter, vilket är väldigt mycket. Latour är en av ankarinvesterarna i CTEK, som börsnoterades i veckan. En lyckad investering visade det sig då CTEK gick upp med 99% (!!) på introduktionsdagen. Latour äger 31% av CTEK till ett värde av ca 2 Mdr SEK. Det utgör därmed ca 1,5% av substansvärdet i Latour.

Minesto stack ut som min portföljs stora vinnare denna vecka. Aktien gick upp med 19% efter några nyheter, se nedan. Case't stärks men det är lång väg att gå.

3 nyheter i mina portföljbolag som jag fångat upp under veckan:

  • Handelsbanken föreslår utdelning i form av dela ut eget innehav av aktier Industrivärden. Beslut ska tas på extra bolagstämma. Enligt förslaget blir man för var 65:e aktie i Handelsbanken berättigad till 1 A-aktie i Industrivärden. Det motsvarar 4,42 kr/aktie i utdelning. Jag tycker det verkar vettigt att så smått minska ut korsägandet mellan bolagen.
  • Minesto kom ut med 2 nyheter under veckan. Den första handlade om att de lanserar produktklassen Dragon Class, vilken är den produkt som på allvar ska kommersialisera innovationen. Den andra nyheten var att Energimyndigheten beviljat ett stöd på 6 MSEK för att vidareutveckla en av de vitala komponenterna i systemet. För egen del tycker jag inte dessa nyheter är lika betydande som det som kom ut för ytterligare någon vecka sedan.
  • Husqvarna kom ut med en nyhet om att deras stora motorleverantör Briggs & Straton aviserat att de inte kommer sälja till Husqvarna. Skulle så bli fallet kommer Husqvarna inte kunna sälja lika stora volymer eftersom de inte kommer hitta en annan leverantör så snabbt. Därav en potentiell vinstvarning för nästa sommar. Nu blir det en juridisk process av detta. Jag köpte några få aktier i Husqvarna i denna dipp.  
På makronivå stormar det fortsatt kring Evergrande i Kina. Jag följer det med stort intresse. Det är händelser av denna kaliber som kan bli en utlösande faktor för en större kris tänker jag. Jag såg att Anders Borg uttalat sig och menade att de politiska ledarna i Kina kommer agera för att inte låta just detta leda till något värre. Men jag såg också att Anders Borg nämnt att den nu höjda inflationstakten kan sitta i längre än vad kollektivet verkar tro. Han nämner att priset på 10-årsräntan felaktigt ligger för lågt. Från mitt eget jobb ser jag enorma prisökningar på alltifrån frakter, insatsvaror och energi och jag vet att detta leder till saftiga prishöjningar på produkter som kommer säljas först nästa sommar. Prisökningarna ligger på storleksordningen 25-100%, så det är inga små höjningar det handlar om.

Veckans utdelningar: 

Under veckan trillade det in lite skärvor från Autoliv. Jag blir dock lika glad varje gång det plingar till i mobilen. 

Aktie Utdelning
Autoliv     21
Totalt 21

Veckans köp:
Väldigt mycket blandade småköp. Köpte i måndags när en hel del aktier tog rejält med stryk. Köpte Castellum på X-dagen. Essity tycker jag är fortsatt billig för ett sådant fint, tråkigt kvalitetsbolag och fyller därför på löpande. Minesto går upp lite väl snabbt nu men jag tog in några till under veckan. Veckans inköp ökar de årliga utdelningarna med 376 kr.

Aktie Antal Pris/st Köpsumma
VBG Group 10 180 1 800
Minesto 100 17,9 1 789
Axfood 8 211,5 1 692
Assa Abloy 5 262,5 1 311
Castellum 5 222 1 110
AMF Småbolag 0,647 1 545,6 1 000
Investor 5 195,8 979
Abbvie 1 936,8  937
Novo Nordisk 1 884,6 885
Byggmax 10 76,8 768
DORO 10 64,5 645
AAK 3 194,7 584
Husqvarna A 5 112,4 562
Boliden 2 279,5 559
Essity 2 270,5 541
Ratos 10 53,2 532
Kindred 3 161 483
Öresund 3 148,7 446
Björn Borg 10 37 370
Totalt 194   16 922

Träning: 

Sprang det lokala terrängloppet på egen hand (3 timmar efter ordinarie tävling) i söndags. 10 km i kuperad terräng och kom in på 46:30. Det var jag nöjd med då jag knappt tränar löpning. Men jag fick såklart ont i vaderna efteråt - kroppen är inte som den ska. Jag tvingas tyvärr stå över Lidingöloppet i år. Kör nu de dagliga marklyften med 65 kg på stången. FTP på Zwift ligger kvar på 242 W.

Nästa vecka:

Jag ser att skatten ska dras på kapitalförsäkringen i Nordnet. Pengarna dras den 30/9 och jag tycker alltid det är lite lurigt att säkerställa att man har likvider tillhands då. Jag skulle vilja ha en funktion som möjliggör att man kan betala in i förväg. Inget särskilt på gång till veckan. Nu i helgen blir det trädgårdsfix och fotbollsmatch. Vädret ser ut att bli riktigt bra! Ut och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar