Vecka 36, 2021

För egen del har veckan varit en riktig vardagsvecka. Jobb och kvällsaktiviteter. Barnen är friska från sina förkylningar och det är ju skönt. På börserna känns det lite skakigt men alternativen är få så mitt huvudscenario är att det inte blir några större korrigeringar. Det mest oroande är inflationen tycker jag (kom in höga siffror från Tyskland), men halvledarkrisen är en mer påtaglig oro som i och för sig kan ha fördelen med sig att den sänker temperaturen lite i ekonomin och på så sätt sänker inflationstakten. Stockholmsbörsen generalindex (OMXSGI) avslutade veckan på 445,78, vilket är en nedgång med 1,39% från förra veckan (452,08). Har inte räknat ihop min egen utveckling, men det har absolut gått ner där också.

Min lilla specialbevakning av Latour och Svolder fortsätter. De är aktier jag gärna vill ha i portföljen, men där jag är lite avvaktande för deras höga värdering. Jag tog ju in Svolder igen under vecka 35 till kursen 305 kr/st  och den har backat ner till 288 kr. Gjorde dock en liten swingtrade så jag har inte förlorat fullt så mycket. Latour höll emot lite bättre under denna vecka och tappade "endast" drygt 3%. Latour annonserade under veckan att de köper in sig i i laddboxföretaget CTEK, som f ö ska listas på börserna. Premierna för bolagen är f n 50% (Latour) respektive 3% (Svolder).

3 större nyheter i mina portföljbolag som jag fångat upp under veckan.

  • Tele2 säljer sin 25%-iga andel av T-mobile Nederländerna och avser göra en extrautdelning på 11-15 kr/aktie. Tele2 kommer framöver helt fokusera på den nordiska marknaden samt Baltikum. Jag läste en kommentar om försäljningen i DI och där menades att detta var den sista stora extrautdelningen i Tele2 på ett bra tag. 
  • Minesto har förlängt sitt elköpsavtal med Färöiska SEV och de meddelar också att de identifierat potential att utöka elproduktionen i Vestmannasundet på kommersiell basis upp till 4MW. Det var efterlängtat med nyheter överhuvudtaget och detta var en bra sådan och i min värld väldigt positivt. Jag tyckte aktien skulle upp minst 25% på nyheten och la en köporder innan börsöppning. Lyckades få mitt köp genomfört innan aktien steg med 10%. Därefter har aktien sjunkit tillbaka till en nivå som är lägre än innan nyheten. Det är mycket märkligt tycker jag, men samtidigt ett tillfälle för oss som orkar vara långa i bolaget. Jag ökade ytterligare lite i fredags.
  • Assa Abloy gjorde ett storförvärv (ca 40 Mdr SEK) som togs emot väl av marknaden.

Veckans utdelningar: 

Emottog 701 kr utdelningar under veckan. Jag hade förväntat mig att även utdelningen från Microsoft skulle komma in denna vecka, men utbetalningen via Nordnet verkar dröja.

Aktie Utdelning
Johnson & Johnson 383
Astra Zeneca 319
Totalt 701

Veckans köp:

Förutom Minesto så blev det lite mer köp i VBG och ett dippköp i Kindred, som droppade 4% i måndags. Essity har gått ner lite den senaste tiden och det är ett av mina basinnehav som jag gärna fyller på i när tillfälle ges.

Aktie Antal Pris/st Köpsumma
Minesto 780 18,0 14 050
VBG Group 17 191 3 254
Kindred 10 159 1 591
Essity AB 4 273 1 093
Astra Zeneca 1 977 977
Handelsbanken 10 96,6 966
NCC AB 5 154 768
Axfood 3 222,3 667
Totalt 830   23 366

Träning: 

Gnuggar på med gubbträningen. Har "zwiftat" några pass och det är riktigt kul. Endast ett löppass, men denna gång med lite fart för första gången på 2 år. 6 km i 4:40-fart. Senaste tiden har det blivit få långpass och det vill jag gärna ändra på. Fortsatt med lätt styrketräning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar