Portföljnyheter - utdelningshöjning och avknoppning

Microsoft annonserar utdelningshöjning från 0,56 till 0,62 USD/aktie och kvartal, vilket är en höjning med 11% och innebär även att höjningar skett 20 år på raken. Med den höjda utdelningen ligger direktavkastningen på 0,8%. Nästa utdelning betalas ut den 9:e december med 17:e november som X-datum. Microsoft lanserar också ett aktieåterköpsprogram på 60 000 MUSD (!). Finns mycket pengar i det bolaget... Återköpen motsvarar 2,6% av nuvarande börsvärde och är en annan form av direkt återbäring till aktieägarna.

Swedish Match ska knoppa av sin cigarrverksamhet och det kvarstående bolaget blir då mer tillgängligt för fondbolagen vars stora majoritet av fonder har strikta krav på hållbarhet. Det nybildade cigarrbolaget får också större möjligheter att utveckla sin affär, vilket kan ha hållits tillbaka av de strategiska riktlinjer som funnits när de var en del av Swedish Match. Ska bli spännande att se hur detta tas emot av börsen.

HM's försäljning för 3:e kvartalet var lägre än väntat. Jag tycker det är svårt att greppa coronaeffekterna för bolaget men jag känner mig trygg i att nu när restriktionerna hävs kommer bolaget kunna köra på för fullt. Framför allt är jag nyfiken på vad det finansiella resultatet blir när Q3:an släpps den 30:e september. Jag anar att HM kommer ut med väldigt fina siffror tack vare en drygt ett års stenhård kostnadskontroll. HM har under de senaste åren utvecklats till att bli ett ganska fladdrigt bolag med en massa olika initiativ och varumärken men jag tycker det verkar som att bolaget "skotat hem" en hel del av detta fladder.

I måndags kom också ett kontantbud på Ocean Yield. Jag har inget stort innehav i bolag men jag hade hellre behållit bolaget än att det säljs, trots premien på 25%. Jag tycker potentialen var större än så.

Det har kommit in, enligt mig, positiva signaler kring inflationsutvecklingen. Det positiva signalerna består i att inflationstrycket i USA var lägre än väntat och nu på morgonen kom det in liknande siffror från Sverige enligt en undersökning från Kantar Prospera.

Microsofts utdelningsutveckling (förutsätter att 0,62 USD per kvartal gäller för hela 2022):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar