Vecka 37, 2021

Börsen svajar och man funderar på var det ska ta vägen. Det kommer in lite högre inflationssiffror men "förståsigpåarna" menar att det följer förväntningarna och och att trycket kommer falla framöver. Tillsvidare litar jag på detta. Stockholmsbörsen generalindex (OMXSGI) avslutade veckan på 440,40, vilket är en nedgång med 1,2% från förra veckan (445,78).

Specialbevakningen av Latour och Svolder fortsätter. Det är ju aktier jag gärna vill ha i portföljen, men där jag är lite avvaktande för deras höga värdering. Latour gick under veckan ned med -3,4% och Svolder med -2,3%. Premierna för bolagen är f n 49 % (Latour) respektive 3% (Svolder).

Jag hade tecknat mig för 2 poster (=300 aktier) i Kjell & Company men tyvärr fick jag ingen tilldelning. Teckningskursen var 55 kr/aktie och aktien gick upp ca 20% och slutade veckan på 65,50 kr/aktie. Det var ju synd att man missade det. 

4 nyheter i mina portföljbolag som jag fångat upp under veckan:

  • Nordea har fått beviljat (av ECB) ett stort aktieåterköpsprogram på 2 Mdr EUR. 1:a oktober är det ett styrelsemöte och då förväntas det tas besked om höstens ev. utbetalning. Så nu börjar det bli aktivitet kring bankernas överfulla kassor.
  • Microsoft meddelade utdelningshöjning med 11%. Svolder likaså; från 2,2 till 2,5 kr/aktie (+14%!).
  • Ett av mina onoterade bolag hade bolagsstämma i veckan och tog beslut om utdelning för första gången - trevligt. Utdelningen motsvarar ca 4% av kapitalet och sker i oktober
  • Såg att ICA-handlarna är missnöjda med ICA-ledningen och att VD'n för handlarföreningen fick avgå. ICA tappar sedan en lång tid tillbaka mot sina konkurrenter. Det är inte förvånande tycker jag. Jag personligen gillar de 2 ICA-butiker som jag handlar på men jag noterar också att ICA saknar ett bra lågpriskoncept. Willys och Lidl är ju urstarka där och jag är mycket tveksam till att ICAs egna produkter skulle vara bättre än motsvarigheterna från Axfood och Lidl och därigenom motsvara ett högre pris. Jag funderar på att sälja mina ICA-aktier och helt flytta över till Axfood.
Nyheten om Evergrandes kollaps i Kina är intressant och kan vara starten på något större. Ska hålla ögonen öppna på detta för att se hur det utvecklas. 

Jag tittade på Anders Holmbergs intervju av justitieminister Morgan Johansson i programmet 30 minuter. Mycket bra journalistik och underbart att hålla kvar samtalet vid några få ämnen och verkligen avkräva svar. Morgan Johansson är inte ensam om det men jag har väldigt svårt för hans stil att svartmåla (eller brunsmeta) andra personer utan sakliga argument. 

Veckans utdelningar: 

Utdelningssäsongen har kommit igång. Jag erhöll 1 967 kr utdelningar under veckan. 

Aktie Utdelning
XACT High Dividend 496
3M 407
Microsoft 383
IBM 369
Exchange Income Corp 194
Realty Income 63
Northwest Healthcare Properties 57
Totalt 1 967

Veckans köp:
2 ytterligare Microsoft ner i portföljen. Larvigt nog tar det emot att köpa aktier med så hög siffra på prislappen, men nu skedde det iallafall. För övrigt mest "fylla-på". Hennes & Mauritz kom ut med "svaga" försäljningssiffror men jag tror deras resultat som kommer i slutet av månaden kommer vara starkt.  Sedan förväntar jag att dom kommer med ett utdelningsbesked och då skuttar nog aktien upp ett hack. Det är första gången på väldigt länge som jag köpte HM.

Aktie Antal Pris/st Köpsumma
Microsoft 22 617 5 234
Hennes & Mauritz 8171  1 370
Axfood 5 218 1 090
Minesto50 16,3 816
Investor4 201,5 806
Assa Abloy2 276 552
Volvo AB2 195,0 390
SEB3 121,3 364
Totalt 76   10 622

Under veckan uppdaterade jag översikten för portföljen. Hittas här. De 6 största innehaven står för 50% av värdet. 31 bolag står för 80% av värdet. Resterande 64 svarar för 20% av värdet. Jag tycker det är kul med en portfölj med många aktieslag men över tid är tanken att konsolidera så att 10-15 bolag står för ca 80% av värdet.

Träning: 

Körde ett kort Zwift-race häromdagen och det var ju såklart svinjobbigt, särskilt som jag inte hann värma upp. Efter loppet räknade Zwift ut att mitt FTP-värde ökat från 230 till 242 W, så återtåget mot förra säsongens 272 W fortsätter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar