Månadsrapport oktober, 2021

Lite sen rapport denna gång. Oktober var månaden när jag började jobba på kontoret igen. Väldigt trevligt att träffa kollegor igen och skönt att få lite ordning på när man ska arbeta och när man är ledig. Jag tycker också att kvaliteten i arbetet blir bättre och mer inspirerande när jag träffar kollegor på riktigt. Jag jobbar hemifrån 1-2 dagar i veckan och den kombinationen känns helt perfekt för mig. Tacksam att det går att få till det så bra.

Börsen har varit stark i oktober. Mot slutet av månaden började Q3-rapporterna droppa in och överlag verkar försäljningen hållas uppe i linje med förväntningarna emedan vinsterna ökar mer än väntat. Bolagen verkar således hantera kostnadsökningarna effektivt, men vad innebär det för kommande inflation? Börsen har reagerat generellt sett positivt, men rapportbesvikelser har fått tufft bemötande. Särskilt Kindred har tagit mycket stryk efter nyheterna kring Holland (och landets betydelse för bolagets vinst). Månades rökare tyckte jag levererades av Microsoft, som är mitt 3:e största innehav. Försäljningen under kvartalet ökade med 22% och vinsten ännu mer. Aktien ökade med 4-5% i samband med rapporten.

I vanlig order är jag lätt skeptisk till börsutvecklingen framåt. Framför allt är det inflationstrycket som oroar. I min pensionsförsäkring ligger jag fortsatt kvar med 1/3 räntebaserat, till stor del beroende på denna risk.

Kul att livet återgår mer till det normala och det blir fler och fler aktiviteter såsom släktbesök, biobesök, tävlingar etc. Har hunnit se nya Bond-filmen och fick actionbegäret tillfredsställt för en lång tid framåt - börjar bli gammal.

Portföljutveckling: +3,6%

Portföljens utveckling, inkl. utdelning men exkl. insättningar: +3,6%

OMXSGI ("Stockholms generalindex"): 5,1%

En stark börsmånad och framför allt var det slutet som var stark. Återigen en månad där jag är sämre än index. Kan inte riktigt förklara varför men på det stora hela är jag ändå nöjd med portföljens sammansättning. Vid månadsskiftet av månaden snuddar portföljen all-time-high och i skrivande stund, efter en stark start på november, så är det ATH med råge.

Köp och sälj: Nettoköp för 67 802 kr

Rejäla nettoköp denna månad. Hann både köpa Kindred och sedan avyttra en del efter debaclet i Holland. Likviden gick till ett köp av Evolution Gaming. Har pinsamt dålig koll på Kindred och bannar mig själv efter både panikköp och paniksälj. Efter att ha lugnat ner mig lite så tycker jag ändå att Kindred är intressent på nuvarande nivåer. Köpt mer i Axfood som jag tycker varit billiga under en tid. Industrivärden har en sådan härlig tråkstämpel så den kan jag inte motstå när den handlas med skaplig rabatt. Jag tycker de underliggande bolagen (Volvo, Essity och Handelsbanken) i sig är attraktiva för närvarande och då känns det klockrent att köpa den rabatterade storägaren.

Nettoinköpen ger en årlig utdelningsökning på 1 407 kr.

Köp:


Sålt:



Utdelningar: 7 012 kr

Månadens aktieutdelningar blev 6 856 kr, jämfört med 6 055 kr förra året (ökning med 13%).  Rullande 12M är utdelningarna 82 527 kr, upp från 46 509 kr (+77%) jämfört med de 12 månaderna dessförinnan. Räntor från Trine och Lendify blev 111 resp. 45 kr.























Sparande: 58%

Sparkvoten blev hela 58%. Utgifterna summerades till strax under 22 500 kr. Utöver detta gjorde jag ett uttag ur skogsfirman.

Aktieportföljen fick totalt 29 500 i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 39,9%. Kassan utgör f n 11,3% av aktieportföljens värde.

Träning: 16 timmar

Har loggat 16 timmars träning i Garmin Connect, bestående av cykel (14 timmar) och löpning (2 timmar). Fortsatt trassel med ljumskar och mage så löpningen är väldigt lugn. Jag har dock fått med grabben på löppassen och det är väldigt trevligt. Han snackar oavbrutet så tempot blir på en bra nivå. All cykling har varit inomhus på trainern. Har kört många Zwift-race och lyckats öka FTP från 242W till 255W. Som en del av det har jag lyckats bli kategori B-åkare i Zwift och kommer nu få kämpa för att inte komma sist i racen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar