Minesto, update

Det händer en del kring Minesto nu. Först var det en mycket intressant presentation av VD Martin Edlund på Stora Aktiedagen ( https://minesto.com/news-media/presentation-stora-aktiedagen-swedish ) och därefter nyheten om att storägaren BGA sålt 5% (1,5 miljoner aktier) av sitt innehav i bolaget till ett snittpris av 17,5 SEK. Köpare är en finansiell fond.

Vad gäller presentationen från Edlund så var det svårt att inte ta intryck av den allmänna positiviteten, men det som jag tyckte var allra mest intressant var att de 2 st 100-kW-drakarna i Vestmannasund varit i kontinuerlig drift under hela oktober och helt i automatläge samtidigt som output var "spot-on" förväntningarna. Bara den nyheten är högintressant och av stort värde. Jag anser att det borde komma ett PM om detta. Därutöver nämndes det mycket stora intresset från diverse aktörer och att projektportföljen kommer växa. Den efterföljande frågestunden var emellertid lite pajasaktig tycker jag. Jag blev lite negativt förvånad över att framtagandet av 3MW-draken, särskilt lämpad för havsströmmar (på större djup), inte ligger i de närmaste planerna. Också lite lätt oroväckande att frågan om ytterligare kapitalbehov inte kunde avvärjas tydligare. I mitt case har jag sett Minestos kassa som en väldigt stor fördel och bedömt att ytterligare eget kapitalbehov inte ska behövas. Jag är bränd sedan tidigare i bolag i kommersialiseringsfas och har fått uppleva hur behov av nytt kapital snabbt kan urholka småägarnas ägande i bolaget. Som en positiv avslutning på frågestunden nämndes lite lätt kryptiskt att de ska "manna upp" de två 10MW-projekten under nästa år. Det låter nästan som att den affären är i hamn, vilket skulle vara en mycket stor positiv nyhet!


Vad gäller BGAs försäljning så ser jag det som ett varningstecken. Jag har svårt att inte se detta som en negativ signal. Jag förstår att priset satts för en tid sedan och kanske inte reflekterar de allra senaste nyheterna, men affären verkar ändå ha skett till en betydande rabatt. Men varför sälja till ett lågt pris nu när både bolaget och aktien är i ett starkt momentum? Det går att hitta positiva aspekter av att en finansiell fond nu ingår som ägare. En sådan är att om förvaltaren en positiv grundsyn på aktien så finns det förhoppningsvis en finansiellt stark aktör som kan motarbeta blankare när dessa blir alltför aktiva. Robothandeln i Minesto förefaller vara relativt stor.


Jag har kontinuerligt köpt på mig mer och mer aktier under sommar och höst. Aktien utgör ca 2% av hela portföljen och jag är snart fullinvesterad till den nivå jag planerade för i somras. Aktieutveckling senast 12 månader och mina köp syns i nedanstående graf.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar