Månadsrapport november, 2021

Dags att summera november. Högt tryck både på jobb och hemma. Mestadels trevliga saker. Har även hunnit jobba en del i skogen och bl a inspektera granbarkborreangrepp. En smärre katastrof som pågår i de mellansvenska skogarna, vilket större delen av sveriges befolkning inte har en susning om.

Mot slutet av månaden har vi flera födelsedagar i familj och nära släkt, vilket i kombination med advent och julmarknadsbesök gjorde slutet på mörka november månaden riktigt trevlig.

I politiken har Sverige tillslut fått sin första kvinnliga statsminister, vilket jag tycker är en bra milstolpe. Jag sympatiserar inte direkt med hennes politik men jag tycker hon ger ett kompetent intryck och tror hon kan göra ett bra jobb. Sedan är nog Sverige i behov också av en ledarpersonlighet och där har Magdalena mycket att bevisa.

Börsen är helnervös pga bl a coronamutationer och inflation. Att Ryssland planerar för angrepp i Östra Ukraina verkar knappt tränga igenom i nyhetsväg. Inflationsbrasan har fått ökad kraft av historiska högstanivåer för elpriserna. Läste en artikel om att arbetarna på Deere & Co strejkat och därigenom lyckats uppnå 10% i löneökning. Vad ska man göra för att minska fallet om/när varaktig inflation stiger signifikant (>4%)? Jag har delar av mitt pensionssparande fortfarande ränteburet men har faktiskt minskat den andelen under månaden. Förhoppningsbolag och bolag med höga P/E-tal ska jag försöka hålla mig undan ifrån. Bolag med hög pricing power undantaget.

Nu kör vi mot jul och jag hoppas kylan består så att vi kan åka lite skridskor och skidor! Nästa månadsrapport blir en årssummering.

Portföljutveckling: +2,8%

Portföljens utveckling, inkl. utdelning men exkl. insättningar: +2,8%

OMXSGI ("Stockholms generalindex"): 1,8%

Skönt att för en gångs skull slå index. I början av månaden när börsen var stark uppnåddes ATH flera dagar på raken men de sista dagarnas kraftiga nedgångar gjorde att portföljen slutade månaden 3-4% lägre än högstanoteringen.

För mina onoterade innehav gjordes en externvärdering i november och denna visade på en värdeökning på 27% för det senaste året. Det tycker jag speglar bolagens utveckling relativt väl.

Köp och sälj: Nettoköp för 67 400 kr

Mitt intåg i spel- och gamingvärlden i form av Kindred och Evolution Gaming har varit kliniskt dåligt tajmade. Ren tur för mig att det endast är relativt begränsade innehav i portföljen. Jag har fortsatt köpa dessa under nedgången i förhoppning att vändningen varit nära, men så har det inte blivit. Evolution har jag väldigt svårt att värdera på egen hand men vad gäller Kindred så tycker jag dagens nivåer är mycket attraktiva. Köper nog på mig mer där allteftersom om inte kursen drar iväg. 

Minesto följer jag med stort intresse och jag tycker fler och fler bitar faller på plats så där har fler aktier inhandlats. Industrivärden tycker jag är fortsatt intressanta och liksom förra månaden kan jag inte motstå när den handlas med skaplig rabatt. Jag tycker de underliggande bolagen (Volvo, Essity och Handelsbanken) i sig är attraktiva för närvarande och då känns det klockrent att köpa den rabatterade storägaren. Volvo har jag även köpt direkt.

De största affärerna jag gjorde under månaden är dock inte presenterade i tabellen nedan. Dessa bestod i byte av Investor A-aktier till B-aktier i samband med att A-aktien togs upp i MSCI-världsindex varpå indexfonder världen över skapade ett temporärt högtryck på aktien. Jag betraktade detta som en ren arbitragemöjlighet och nettot blev att jag fick 21 st B-aktier "for free". Nordnet roffade dock åt sig ca 1000 kr i courtage eftersom jag (medvetet) gjorde affären i en icke-optimal courtageklass.

Jag tog ett beslut att avyttra IBM, som jag tröttnat på. Jag har ett mål om att så sakteliga koncentrera min vildvuxna portfölj och jag ser IBM-avyttringen som en del i det. De 20 största innehaven i portföljen står nu för 71,5% av värdet.

Nettoinköpen ger en årlig utdelningsökning på 1 354 kr.

Köpt:




Sålt:



Utdelningar: 13 437 kr

Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev fina 13 228 kr, jämfört med 4 762 kr förra året (ökning med 178%).  Rullande 12M är utdelningarna 90 993 kr, upp från 45 079 kr (+102%) jämfört med de 12 månaderna dessförinnan. Räntor från Trine och Lendify blev 128 resp. 52 kr.



Under månaden fick jag även aktieutdelningar från mina 2 onoterade innehav och dessa uppgick till ca 31 000 kr efter skatt. Med dessa inräknade blev månadens totala utdelningar ca 43 000 kr.

Sparande: 2%

Sparkvoten föll pladask denna månad - kvar blev endast 2%! Nya vinterdäck och biljetter till sommarens Laleh-konsert för hela familjen inklusive hotellbokning var det som fick kontot att tömmas. Därutöver kom halvårsförsäkringen för huset samt årets elräkning för fjällägenheten. Vinterdäcken är ju ingen rolig utgift, men nödvändig. Att gå på konsert är bland det roligaste som finns och jag tror detta blir en upplevelse för hela familjen och något att se fram emot. Utgifterna summerades till 52 000 kr. 

Jag räknar min sparkvot relativt tufft genom att jag på intäktssidan enbart tar med lönen samt ev. lönebonus medan jag på kostnadssidan tar med allt oavsett om det är relaterat till fjällägenhet, skogen etc. Så det som går in i det totala sparandet är "lönesparandet" samt övriga intäkter.

Aktieportföljen fick totalt 46 570 i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 38,4%. Kassan utgör f n 10,6% av aktieportföljens värde.

Träning: 14 timmar

Har loggat 14,5 timmars träning i Garmin Connect, bestående av cykel (12,5 timmar) och löpning (2 timmar). Fortsatt segt med muskelont och problem med ljumskar och mage. Har ökat FTP i cykel till 262W, men de senaste 2 veckorna har det varit sämre med cyklandet. Ska försöka göra ett ryck nu innan jul. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar