Månadsrapport december, 2021

Årets sista månadsrapport. 

December har varit en trevlig månad och lite extra så när det behagade snöa på julafton. Över nyår var vi i fjällen och så skönt att få bäddas in i det vita och att få åka mycket alpint och längd. Har tränat en hel del och tagit det lugnt i övrigt.

Börsen var stark mot slutet av månaden och i mellandagarna gick börsen upp alla dagar tror jag, dessutom med kraftiga ökningar. Under mellandagarna avslutades äntligen min flytt av pensionskapital från länsförsäkringar till Nordnet. Det har tagit helt sinnessjuka 8 månader att få det genomfört. Nu ska jag äntligen kunna flytta bolånen till Nordnet och sänka lånekostnaderna litegrann.

Portföljutveckling: +5,6%

Portföljens utveckling, inkl. utdelning men exkl. insättningar: +5,6%. Portföljen slutade månaden (och året) på ATH!

OMXSGI ("Stockholms generalindex"): 5,2%

Väldigt stark avslutning på året och faktiskt ännu en månad där portföljen presterar bättre än index. Blir lite förvånad eftersom jag tyckt att några av mina större innehav gått svagare under månaden. Sedan tycker jag att jag har en förhållandevis defensiv portfölj så jag förväntar mig sämre utfall vs index under starka börsperioder. 

Köp och sälj: Nettoförsäljning på 14 338 kr

Under månaden blev Ocean Yield utköpt från börsen och det bidrog till nettoförsäljningen. Har också trejdat lite i Investor och Svolder och precis i månadsskiftet så hade jag nettosålt lite Svolder och därför är kassan i Nordnet lite större än vanligt. 

Lite blandade inköp där ca 40% läggs på tillväxtorienterat (Minesto, Embracer och Pricer) och resterande på mer gubbmässigt.

Som en del i min långsamma portföljkonsolidering säljer jäg av den lilla posten i TUI med rejäl förlust. Försäljningen i Svolder var av trejdingkaraktär, men samtidigt tycker jag Svolder är alldeles för övervärderat så det är inte otänkbart att jag köper tillbaka annat investmentbolag (Lundberg?).

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 71,4% (föreg. månad 71,5%) av värdet.

Nettoförsäljningen ger en årlig utdelningsminskning på 420 kr.

Köpt:


Sålt:




Utdelningar: 3 085 kr

Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev 2 835 kr, jämfört med 5 324 kr förra året (minskning med 47%). Förra året blev december dopat av försenade utdelningar i PEAB (avknoppning Annehem) och Securitas. Rullande 12M är utdelningarna 88 503 kr, upp från 47 752 kr (+85%) jämfört med de 12 månaderna dessförinnan. Räntor från Trine och Lendify blev 195 resp. 56 kr.

























Sparande: -23%(!)

Sparandet var obefintligt denna månad och vad värre var är att det landade på -23%! Pengar lades på underhåll på huset, alpina säsongskort för hela familjen, nya vinterkläder för flera i familjen och därutöver var det jul med allt vad det innebär. Vi köper inte så jättedyra julklappar men det blir ju ändå en hel del när det summeras upp till hela familjen.

Aktieportföljen fick totalt 13 270 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 38,2%. Kassan utgör f n 10,8% av aktieportföljens värde.

Träning: 20 timmar

Har loggat 20,5 timmars träning i Garmin Connect, bestående av cykel (14 timmar), löpning (2 timmar) och längdskidor (5 timmar). Angående mina problem med muskelont och problem med ljumskar och mage så har jag nu fått vissa besked som förhoppningsvis kan vara ett steg på lösning på eländet. Har ökat min FTP-nivå i cykel med minimala 1W till 263W, men jag tycker att cykelformen känns bra så min förhoppning är jag kan höja nivån vid nästa Zwift-race.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar