Månadsrapport, juli 2022

Augusti är här, semestern är slut och sommaren har helt klart peakat. Jag är en utpräglad vardagsmänniska och har inga egentliga problem med återgången till vardagen. Jag tycker ofta det är skönt att få lite ordning igen, återgå till sundare leverne och att få träffa vännerna och få höra om deras semestrar och äventyr. Månaden som passerat har varit bra på många sätt. Vi kom hem från biläventyret i Europa och sedan jobbade jag i en vecka och därefter har vi varit på landet i två veckor. Europaresan var väldigt lyckad och det verkade också barnen tycka, vilket känns väldigt bra. Få saker känns så stimulerande som att få ge barnen fina minnen och upplevelser. Att göra det tillsammans och dela på upplevelserna känns såklart ännu bättre. Resor i alla ära och det är inget jag vill vara utan, men för egen del trivs jag ännu bättre på landet där jag får jobba fysiskt i skogen, snickra och jobba med händerna. Där kan barnen också få vara helt fria med bad, fiske och allmän lek tillsammans med kusinerna. 

EM i fotboll för damer har genomförts och vi har kollat på många matcher. Så kul att se den utveckling damfotbollen haft och jag tycker underhållsvärdet är riktigt högt. Jag var inte särskilt imponerad av Sveriges spel så jag tycker de ska vara nöjda med att nå semifinalen men för att lyckas i framtida mästerskap tror jag landslagsledningen behöver förändra ganska mycket. Det äldre gardet med Seger och Lindahl i spetsen behöver bytas ut och ge plats för nya förmågor som har bättre teknik och mer rapphet.

På börsen har det varit positiva tongångar efter rapportperioden. Jag är imponerad över hur väl många bolag håller uppe vinster, men också försäljning. Många bolag kan i min mening fortsatt köpas till väldigt attraktiva värderingar och jag har stoppat på mig en hel del aktier under månaden. 

Inflationen är nu här på allvar men det har fortfarande inte fått några större genomslag på realekonomin i stort och heller inte på arbetslösheten. Jag tror att många människor spenderat pengar som vanligt nu över sommaren och att det därför kommer en rejäl baksmälla nu till hösten när man på allvar upptäckt hur dyrt många saker blivit och när räkningarna ska betalas. Servicenäringen med hotell, upplevelseindustri och restauranger har förmodligen haft en väldigt bra sommar men jag misstänker att de går en bistrare höst och vinter tillmötes. Ekonomin i stort lär svalna med ökande arbetslöshet som följd. Förhoppningsvis hålls löneökningarna i schack så att vi undviker en pris- och löneökningsspiral. Från mitt eget jobb i detaljhandeln ser vi nu tydliga prissänkningar från leverantörer runt om i världen, som följd av sjunkande priser för råvaror som metaller och olja. Det är lovande tecken på det stora hela tycker jag. Prissänkningarna förväntas accelerera under hösten när de stora detaljhandelsföretagen runt om i världen ser att sommarens försäljning varit lägre än förväntat och att lagren därför inte behöver fyllas på i samma takt som förut. 

Portföljutveckling: +7,4%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar ökade med 7,4% under månaden! Nu har jag inte full koll men jag tror det är den kraftigaste ökningen någonsin. Trots denna fantastiska ökning är det en klart sämre utveckling än börsen som helhet. "Stockholmsbörsen generalindex" OMXSGI ökade med hela 12,0%. Därmed tappar jag en stor del av det försprång jag byggt mot börsen som helhet under det senaste halvårets nedgång. För året som helhet är portföljen -9,0% jämfört med OMXSGI som ligger på -18,7%.

På bolagsnivå har det varit slagigt i samband med rapporterna. Bland mina bolag var det framför allt Byggmax som tog en rejäl smäll (nedåt) i samband med rapporten. Securitas gick åt andra hållet. 

Köp och sälj: Nettoköp på 59 396 kr

Stora nettoköp under månaden. Jag har valt att sälja av lite Swedish Match och köpa lite andra kvalitetsbolag. Största köp blev i Byggmax där jag passat på efter rapportraset. Jag gillar Byggmax utpräglade lågprisposition och tycker att det är en stabil pjäs för framtiden. Månadens nettoköp ger en årlig nettoutdelningsökning på 4 458 kr. På mina köp under månaden har jag en genomsnittlig direktavkastning på 5,5% och det var det länge sedan jag kunde uppnå. Bland de flesta av dessa bolag förväntar jag mig dessutom ökade utdelningar framåt. Nytt bolag i portföljen är eWork Group AB.

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 70,2% (föreg. månad 70,3%) av värdet. Här redovisas portföljsammansättningen.

Köpt:



Sålt:

Drygt hälften av innehavet i Swedish Match vars kurs ligger stabilt kring budnivån på 106 kr. 







Kapitalinkomster: 3 316 kr

En av årets sämsta utdelningsmånader. Aktieutdelningarna uppgick till 3 161 kr och noterbart är att största utdelningen kom från Nordnets aktielåneprogram (dvs utlång till blankade aktier). Det är framför allt Minestoaktien som lånas ut och därmed genererar pengar åt Nordnet och mig. Det är många som inte gillar att Nordnet lånar ut aktier för blankning. Jag är själv lite kluven men kan konstatera att jag får 3-4% i årlig avkastning på Minestoaktien från utlåningen. Blankningen torde pressa kursen och för mig har det inneburit lägre inköpspris för de Minestoaktier jag köpt på mig under våren. En risk jag ser med Minesto är att bolaget kan komma att köpas ut från börsen och då skulle en nedpressad aktie pga blankning vara rejält negativt för min del.

Utdelningarna i juli var 39% lägre än förra året och anledningen är att Volvo gjorde en extrautdelning i juli förra året. Exklusive denna var utdelningarna upp 10%. För årets sju första månader är utdelningarna upp 54% jämfört med 2021 och jag har redan passerat utdelningarna för hela fjolåret.  

Räntor från Trine och Lendify blev 100 resp. 55 kr.






För de kommande 12 månaderna är prognosen för utdelningsmaskinen 128 000 kr. 

Vad gäller annonserade utdelningsförändringar så har de senaste 12 månaderna bjudit på:

Förändringar ordinarie utdelningar: +13,5%
Förändringar extrautdelningar: -3,2%
Totalt: +10,3% vilket f n motsvarar 10 971 kr

Sparande: 63%

Sparkvoten från lönekontot uppgick till hela 63%. Lönen blev högre än vanligt då jag fick bonus. 

Rullande 12M ligger sparkvoten på 49% (48%). Kassan utgör f n 12% av aktieportföljens värde.

Aktieportföljen fick totalt 76 000 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr. Det tidigare månatliga sparandet i Lendify på 500 kr har sedan tidigare avslutats. 

Träning & hälsa: 

Det har inte blivit mycket tränat i vanlig mening. Dock en hel del gårdsarbete med mycket grävande och klättrande på stegar. Har legat på +15 000 steg många dagar, vilket gjort gott. Ska försöka komma igång med simning tänkte jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar