Månadsrapport maj, 2022

Sköna maj har passerat. Det har varit en väldigt trevlig månad med mycket sociala aktiviteter både privat, i barnens skolor och på jobb. Jag har också varit på landet ett par svängar och förberett för kommande solcellsinstallation, som jag ser fram emot väldigt mycket.

Månadens stora politiska händelse var att Sverige tillsammans med Finland söker medlemsskap i Nato. Efter lite tveksamheter och märkliga uttalande tycker jag att Magdalena Andersson har hanterat frågan väldigt bra. Hon har tagit initiativet i frågan och t o m lyckats få gamla betongsossar att svänga i frågan - inget enkel uppgift. Men i jämförelse med Finland finns det många anledningar att skämmas för hur svenska politikerna håller på. Det vore ju hemskt om Turkiet förvägrar  Finland medlemsskap i Nato pga Sveriges anseende och hantering av vissa frågor. President Niinistö har hanterat frågan med den värdighet och professionalism som den förtjänar. Se och lär svenska politiker.

På börsen är det fortsatt ner och oron för inflationens effekter spökar. Börsen är väldigt nervös och under många dagar har inledande uppgångs förbytts till kraftiga nedgångar (eller tvärtom) när stängningen närmar sig. Jag fortsätter dock att köpa aktier och har tilltro till att vi är i en botten, som dock kan bli långvarig och slagig. Det finns många kvalitetsbolag att köpa till attraktiva priser tycker jag.

Portföljutveckling: -0,5%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar minskade med 0,5% under månaden. "Stockholmsbörsen generalindex" OMXSGI sjönk med 1,0% och min portfölj är bättre än index ännu en månad, vilket inte är så konstigt med portföljens gubbiga karaktär. 

Swedish Match har varit månadens raket efter uppköpsbud på 105 kr per aktie. Aktien gick upp med ca 30% på budet. Lite ledsamt att ett så fint bolag köps ut, men samtidigt bra timing att kunna få loss likvider nu när många andra kvalitetsbolag kan köpas till attraktiva nivåer. Även fast jag gärna hade behållt SWMA så tror jag potentialen just nu är större på andra håll. 

Minesto tycker jag är fortsätt spännande och teknikrisken sjönk ytterligare under månaden då deras färdiga produkt på 100 kW kunde driftsättas utan problem på Färöarna. Ser fram emot kommande nyheter om hur produktionen gått, men framför allt information om när 1 MW-varianten kan levereras och testköras. Jag hade gärna sett att den hade prioriterats före 100kW-varianten då det är den som är överlägset mest intressant för marknaden. Men nu är det som det är. På onsdag är det årsstämma och då blir det väl någon form av uppdatering tänker jag.

Björn Borg släppte en väldigt stark rapport och gick då upp ca 10% men därefter har den fallit ner med ca 20%. Något märkligt och jag har inte lyckats förstå varför den föll så kraftigt. 

Jag har viktat om mina PPM-fonder så att de nu är 50/50 mellan bred aktiefond och räntefond. De låg på 80/20 tidigare med övervikten på räntefond.

Köp och sälj: Nettoköp på 96 710 kr

Har fortsatt att köpa brett och jag ökade innehavet i 36 olika bolag. Största inköp blev Diös, vilket är ett nytt innehav. Fortsatta inköp i HM. Deltog i Axfoods nyemission och fyllde därmed på med 11 aktier. Månadens nettoköp ger en årlig utdelningsökning på 3 190 kr.

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 70,3% (föreg. månad 70,8%) av värdet. Här redovisas portföljsammansättningen.

Köpt:






Sålt:

Inga försäljningar.

Kapitalinkomster: 36 593 kr

Pengamaskinen dunkar och går. Utdelningarna känns extra bra nu när börsen är skakig. Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev 36 482 kr, jämfört med 18 296 kr förra året (ökning med 99%). Det är rejäla ökningar och snöbollen är i full rullning. För årets fem första månader är utdelningarna upp 62% jämfört med 2021. Under april har utdelningarna kommit från 34 olika bolag, vilket är 8 fler än förra året. För första gången har jag fått utdelningar från Atlas Copco, Elux Pro, Hexagon, Hexatronic, Proact IT, och VBG. 

Räntor från Trine och Lendify blev 53 resp. 58 kr.




Nu är den stora utdelningssäsongen slut för detta år. För juni är utdelningsprognosen knappt 5 000 kr, vilket nu känns lite futtigt men jag blir lika glad för varje utdelningsavisering. För de kommande 12 månaderna är prognosen för utdelningsmaskinen 119 532 kr. 

Vad gäller annonserade utdelningsförändringar så har de senaste 12 månaderna bjudit på:

Förändringar ordinarie utdelningar: +13,1%
Förändringar extrautdelningar: -2,4%
Totalt: +10,7% vilket f n motsvarar 10 901 kr

Sparande: 63%

Sparkvoten från lönekontot uppgick till finfina 63%. Lönen blev högre än vanligt eftersom jag tyvärr hade missat att jag sparat några semesterdagar i mer än 5 år varpå då föll de ut som utbetalningar.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 48% (43%). Kassan utgör f n 12% av aktieportföljens värde.

Aktieportföljen fick totalt 73 670 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr. Det tidigare månatliga sparandet i Lendify på 500 kr har avslutats. Jag tycker det haft för dålig utveckling och jag tror kreditförluster kommer dra iväg.

Träning & hälsa: 

Det har inte blivit mycket tränat i vanlig mening. Dock en hel del skogsarbete och morgonpromenader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar