Månadsrapport, september 2022

Nu har även september månad passerat förbi. Jag har haft väldigt mycket med jobbet då det varit slutfasen på ett projekt som pågått sedan februari. Vi nådde en viktig milstolpe i torsdags och förhoppningsvis är vi över puckeln, så att sista delen blir lite lugnare. Helgerna har vigts åt fotboll med grabbens lag och jag har även hunnit med en sväng till landet för skogsarbete och snickeriarbete. 

Kriget i Ukraina följs noggrant och Putins vansinniga utspel gör att man undrar vad man ska tro och tänka. Min utgångspunkt är att allt han säger är ljug och försök till påverkan. Det går inte att ge efter en tum. Iallafall Putins öde är beseglat, mer en fråga om tid, men det är mer oklart med oss andra. 

Krig, elbrist och efterföljande inflation är ingen bra cocktail för börsen. Den fortsätter ner och september slutade med -7,3% för Stockholmsbörsens generalindex. Jag harvar på med insättningar och det är lite av ett läckande såll just nu - skam den som ger sig. Jag triggas av hur den prognosticerade utdelningarna för 12 månader framåt ser ut att utvecklas. 

Dollarn har stärkts och svenska bolag med intäkter i dollar och geografiskt spridd verksamhet torde vara intressanta investeringsobjekt. Särskilt om de dragits med i värderingsras av sina börsgrannar.

Portföljutveckling: -6,9%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar minskade med 6,9% under månaden! För året som helhet är portföljen -20,6% jämfört med OMXSGI som ligger på -30,6%. Helt otroligt vilka tapp det är och jag är mentalt beredd på fortsatta nedgångar. Men botten borde inte vara alltför långt bort intalar jag mig.

Köp och sälj: Nettoköp på 23 413 kr

Fortsatta rejäla nettoköp under månaden. Jag har gjort flera feltajmade köp de senaste månaderna i bolag som tagit stryk på rapporter. Denna månad hamnade de största köpen i H&M och Thule, men köpen spreds ut rätt jämnt på ett 10-tal bolag. Jag tror dock på H&M. Noterade deras försäljningsökning med 7% i senaste rapporten - försäljning är nyckeln för ett detaljhandelsbolag. När de nu sjösätter ett rejält besparingsprogram så ser jag ljus i tunneln. H&M har varit väldigt yvigt och jag hoppas det är slut på det. Jag tog in lite Svolder igen då premien/rabatten pendlar kring 0:an (i skrivande stund 2% rabatt), vilket var länge sedan. Nu får vi se hur Svolder utvecklas när styrman Hedlundh har lämnat skeppet - känns lite osäkert. Trots dyr dollar slog jag till på ytterligare en Microsoftaktie. Essity är jag redan tung i men det blev en slurk till för att jag tycker den passar mig perfekt. Bolaget är prisledande och är i position att de kan höja sina priser, varpå konkurrenterna följer efter. Jag har dålig koll på hur ökade energipriser påverkar Essity i förhållande till sina konkurrenter, möjligt att de relativt sett tappar lite styrka.

Jag ska utnyttja mina emissionsrätter i Securitas och behövde sälja lite aktier för att täcka köpet. Jag hade en utmaning i att bestämma vilket bolag jag skulle sälja, då jag tycker allt är så lågt värderat. Det landade dock i att en del Volvoaktier avyttrades och under oktober kommer alltså dessa sättas i arbete i Securitas.  

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 71,0% (föreg. månad 70,2%) av värdet. Här redovisas portföljsammansättningen.

Köpt:



Sålt:

Volvo, se ovan. 




Kapitalinkomster: 7 322 kr

September är en av de trevligare månaderna för svenska utdelningsjägare. Mina utdelningar blev 6 996 kr, uppdelat på 23 olika bolag. Störst utdelning från Axfood. 

Utdelningarna i månaden var 38% högre än förra året. För årets nio första månader är utdelningarna upp 52% jämfört med 2021 och jag har också passerat 100 kSEK ackumulerat för 2022 - första gången för ett kalenderår och då är det t o m 3 månader kvar. Resterande månader ser ut att inbringa 33 kSEK ytterligare så helårsprognosen för 2022 är 134 kSEK.

Räntor från Trine och Lendify blev 264 resp. 62 kr.








För de kommande 12 månaderna är prognosen för utdelningsmaskinen 137 982 kr. Den starka dollarn driver upp beloppet. För ett par månader sedan gjorde jag en tidig prognos för utdelningarna 2023 och då tänkte jag att målet ska vara 140 kSEK. Det ser ganska försiktigt satt ut nu, men jag tror också att många bolag kommer sänka sina utdelningar och det blir intressant att se hur det påverkar mina bolag. Under månaden utannonserade Microsoft utdelningshöjning med 10%.

Vad gäller annonserade utdelningsförändringar så har de senaste 12 månaderna bjudit på:

Förändringar ordinarie utdelningar: +14,4%
Förändringar extrautdelningar: -1,7%
Totalt: +12,7% vilket f n motsvarar 15 000 kr

Sparande: 62%

Sparkvoten från lönekontot uppgick till hela 62%. 

Rullande 12M ligger sparkvoten på 47% (47%). Kassan utgör f n 13% av aktieportföljens värde.

Aktieportföljen fick totalt 35 kSEK kr i insättningar, lånet amorterades med 4 000 kr. Det tidigare månatliga sparandet i Lendify på 500 kr har sedan tidigare avslutats. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar