Månadsrapport, februari 2023

Länge sedan februari ringde ut och det har verkligen hänt mycket på marknaderna sedan dess. Det är väldigt volatilt med starka uppgångar under februari, men senaste veckorna i mars har det varit mest utför.

Portföljutveckling: +0,4%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar ökade med 0,4% under månaden. Något sämre än OMXSGI som ökade med 1,2%. För andra månaden ligger jag på strax över en miljonmilstolpe och vi får se om jag nu kan hålla mig kvar på den sidan. Har pendlat kring den nivån en tid nu.

Köp och sälj: Nettoköp på 12 472 kr

Klart lägre nivå på nettoköpen än tidigare. Har sålt av lite Byggmax som jag blev besviken på när de ställde in utdelningen. Finns nog anledning att tro att deras Q1 blir extremsvag och jag tar bort lite marker från bordet. Jag gillar dock Byggmax och deras starka lågprisposition. Har dock fått upp ögonen för att deras skuldsättning inte är så låg som jag hela tiden trott. Satte pengarna i Tele2 som jag tycker är billig för tillfälligt.

Månadens nettoköp ökar utdelningen med 2 186 kr på årsbasis, vilket främst är en effekt av att jag flyttar pengar från byggmax, som slopat sin utdelning, till Tele2.

Köpt:



Sålt:


Kapitalinkomster: 3 259 kr

Jag fick in 1 413 kr i aktieutdelningar, vilket var 2% lägre (!!) än förra året. Utdelningsmaskinen har helt klart börjat hacka. Andra månaden på raken när jag har en lägre utdelning än förra året. Nu är januari och februari svaga utdelningsmånader så inga större belopp, men ändå en besvikelse. 

Räntor från Trine och Lendify blev 50 resp. 54 kr (jag säljer löpande innehaven i dessa och överför till aktieportföljen så dessa inkomster kommer sjunka allteftersom).

















För de kommande 12 månaderna är prognosen för utdelningsmaskinen 127 492 kr. Det är fortsatt nedåt från högstnivåerna som låg på 138 000 kr i prognosticerad årstakt. En uppsummering av de annonserade utdelningsförändringar för de senaste 12 månaderna ser ut så här:

Förändringar ordinarie utdelningar: -5,0%
Förändringar extrautdelningar: -8,7%
Totalt: -13,7% vilket f n motsvarar -18 870 kr

Sparande: 28%

Lite bättre än förra året, men man märker att alla kostnader dragit iväg. Bolånet är nu uppe i 7 700 kr jämfört med 2 600 kr för ett år sedan! Värre ska det väl bli förmodar jag. Elen var iallafall ner jämört med höstens priser, men det är inte samma hävstång som för bolånet. 

Rullande 12M ligger sparkvoten på 38,3% (39,6% vid förra månaden). Kassan utgör f n 11% av aktieportföljens värde.

Aktieportföljen fick totalt 8 kSEK kr i insättningar. Bolånet amorterades i vanlig ordning med 4 000 kr.

(Egen notering: Detta avser sparkvot 1/2) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar