Månadsrapport, september 2023

Jag har inte haft energi att skriva månadsrapport sedan i februari men nu känner jag att det är dags. Jag har fortsatt att pytsa in pengar i portföljen under hela året och inledningsvis tappade jag rejält mot index men nu har jag jobbat mig ikapp och förbi. De amerikanska teknikbolagen med Microsoft i spetsen samt starkare dollar har gett skjuts uppåt för portföljen. 

Portföljutveckling: -2,5%%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar sjönk med 2,5% under månaden. Det var något sämre än OMXSGI som bara sjönk med 2,0%. För året som helhet har portföljen avkastat 6,8%, vilket är lite bättre än generalindex som gått upp med 4,3%. 

Köp och sälj: Nettoköp på 35 681 kr

Stora nettoköp under månaden. Köper fortsatt väldigt brett där jag tycker det ser billigt ut. Välkomnar B3 Consulting och Revolution Race in i portföljen. Essity har verkligen rasat senaste tiden och därför kastar jag ner några ytterligare aktier i väskan. Jag tror på starka marginaler för Essity i nästa rapport, vilket borde ge stadga åt kursen. Följer även byggbolagen noga och funderar på när aktiekurserna kan vända. Byggmarknaden, åtminstone bostandsbyggandet, verkar iskallt och frågan är om det vänder ens 2024. Peab tycker jag är knepig - låg värdering stor mot obefintligt byggande och hög ränta. Vem blir synad först? Kommer räntan ta knäcken på bolaget innan konjukturen vänder. Eller vänder räntan ner innan det hunnit ställa till för mycket för Peabs balansräkning. Överväger att vikta ner Peab mot annan bygg, t ex Skanska. Securitas har jag tagit en rejäl position i under de senaste månaderna. De blev lite påfyll även under september.

På säljsidan växlade jag lite Kindred mot Betsson. Nu i efterhand var väl det ingen lyckad historia men förhoppningsvis rättar det till sig över tid. Vidare sålde jag mitt lilla innehav i Hexatronic efter skandalen med analytikermassage. Väldigt tröttsamt med hela den grejen, men förmodligen är det ofrånkomligt.

I min pensionsportfölj har jag sålt av en stor del breda amerikanska index-ETF'er. Dels pga hög värdering i teknikbolagen men också ett litet bet på att dollarn försvagas något. Har en stor del i likvida medel nu men har placerat lite i svenska småbolag och japanska indexfonder (tar lite rygg på Mr Buffet).

Månadens nettoköp ökar utdelningen med 1 546 kr på årsbasis.

Köpt:





Sålt:



Kapitalinkomster: 7 263 kr

Jag fick in 7 176  kr i aktieutdelningar, vilket är snäppet mer (2%) mer än förra året. Utdelningsmaskinen har hackat lite under året pga inställda utdelningar i Byggmax, Castellum och Pricer. Skönt att september i allafall var en ökning. Jag hoppas kunna nå över 130 kSEK för helåret.

Räntor från Trine och Saveland blev 48 resp. 39 kr (jag säljer löpande innehaven i dessa och överför till aktieportföljen så dessa inkomster kommer sjunka allteftersom).























För de kommande 12 månaderna är prognosen för utdelningsmaskinen 137 791 kr. En uppsummering av de annonserade utdelningsförändringarna för de senaste 12 månaderna ser ut så här:

Förändringar ordinarie utdelningar: -5,2%
Förändringar extrautdelningar: -6,7%
Totalt: -11,9% vilket f n motsvarar -17 500 kr

Det är de inställda utdelningarna i Byggmax, Castellum och Pricer som lyser igenom. Samt att Tele2 hade en stor bonusutdelning under året dessförinnan. Det ska bli intressant att se hur utdelningarna för 2024 utvecklar sig. Många bolag lär sänka sina utdelningar misstänker jag. Kan det bli en sänkning av mina totala utdelningar nästa år?

Microsoft annonserade utdelningshöjning med 10% under månaden och mina årliga utdelningar från MSFT går nu mot 2 900 kr.

Portföljen:

Portföljen består f n av 130 bolag, vilket är 10 fler än vid senaste månadsrapporten i februari. De 20 största bolagen står för 69,7% av hela portföljen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar