Lite allmänna tankar

Marknaden och Aktier

Grundfilosofin är att inte försöka tajma marknaden utan mer köpa och behålla. Jag tycker dock värderingarna nu är på så höga nivåer att det inte finns utrymme för några besvikelser. Jag noterar att även aktier som med råge överträffar marknadens förväntningar handlas ner betydligt efter rapportsläpp. Kurvor som nedan gör att jag tycker det är läge att inta en försiktigare position för att säkra lite torrt krut. P/E-talet för S&P500 ligger nu mer än 2 standardavvikelser över de 70 års senaste genomsnitt. Det marknadsvärdesviktade PE-talet för S&P500 är ca 35. Vi har förvisso länge befunnit oss i en lågräntemiljö och den tror jag kommer bestå flera år till, trots de prishöjningar vi f n hör mycket om.

Därför intar jag nu en försiktigare hållning och har börjat bygga en kassa och även ställt om PPM-sparandet till 90% räntefonder. En i pengar mer betydande sak är att jag dragit ner mina pensionsförsäkringar till en tredjedel räntefonder.

Bland enskilda aktier har jag gjort lite förändringar bland de tillväxtorienterade aktierna. Nu är det inga större belopp det handlar om, men jag har den senaste tiden sålt av Evolution och MIPS. I bägge fallen sålde jag lite väl tidigt men så är det. För egen del håller jag mig undan från aktier med så höga värderingar. När PE-talen närmar sig 3-siffriga i bolag som är "uppe och flyger" tycker jag det är svårt att få koll på de risker som kan göra att kursen på kort tid kan halveras eller falla ännu djupare. Men det är bara att gratulera de som gjort fina resor i dessa bolag och hoppas att det fortsätter. Försäljningspengarna har diffunderat in i defensiva, befintliga portföljaktier som t ex Axfood och Swedish Match. Men även 3 nya bolag har letat sig in i portföljen: Kindred, Hexagon och Minesto.

Kindred tickar i flera av mina boxar som tillväxt, utdelande och med en tydlig kurspotential. Hexagon och Minesto tilltalar mig väldigt starkt som bolag rent intressemässigt. Hexagon har en stark marknadsposition ("entry barrier") med en tilltalande tillväxtagenda och Minesto känns ju urspännande både tekniskt och ur ett "världsförbättrarperspektiv". Jag har inget uttalat etiskt perspektiv i mina investeringar men får jag välja mellan "spel & dobbel" och förnybar energi så är det enkelt för mig.

Har idag på morgonen genomfört småköp i Kindred, Minesto, Swedish Match och Astra Zeneca.

På spaningslistan har jag Spotify, Garmin och så vill jag hitta ett bra sätt att investera i IT-säkerhet. Någon som har bra tips?

På träningsfronten

Under våren har allmän stress, för lite (f f dålig) sömn och fokus på andra projekt gjort att jag tränat väsentligt mindre än tidigare. Träningen har sedan genomförts lite stressat med för många hårda pass och det har blivit lite av en negativ spiral. Försöker nu vända detta genom att äta bra och träna lugnare. Jag har sedan några veckor tillbaka återgått till mer disciplinerad lågpulsträning á la Maffatone. Som regel längre pass med 90 minuter som nedre gräns. Cyklar och löper, samt kör lite lätt styrketräning. Har fått till en hel del fina cykelpass på de sköna sommarkvällarna. Snart dags att aktivera Zwift igen (men då är det svårt att orka hålla sig till lågpuls... 😬😬😬 ).

Övrigt

Efter en härlig sommar med mycket bad och värme börjar jag mentalt ställa om till höst och arbete. Svensk sommar är svårslaget! Jag gillar i och för sig alla årstider och med hösten brukar disciplinen infinna sig och det tycker jag känns skönt. Jag har flera roliga jobbrelaterade projekt på gång och det ska bli kul att sätta tänderna i dessa. Hemmakontoret skulle behöva snäppas upp några hack, men jag ser också fram emot att mer och mer vara på plats på kontoret igen. Jag hoppas även kunna ta upp simningen igen samt hinna med lite skogsarbete. Sparandet har det varit lite sämre med men vi har lagt pengarna på en hel del trevliga upplevelser och god mat - känns rätt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar