Månadsrapport juli, 2021

Juli månad är slut. Det har varit en härlig månad med rekordmycket bad och värme. Men också dyr månad för min del i och med en utlandsresa med familjen. Samtidigt har intäkterna varit höga pga bonusutbetalning från jobbet. Börsen är fortsatt urstark men jag har börjat vikta om mot mer defensiva aktier.

Portföljutveckling: +5,4%

Portföljens utveckling, exkl insättningar: +5,4%

OMXSGI ("Stockholms generalindex"): +7,4%

Utvecklingen var alltså klart sämre än index. Min portfölj går ofta lite extra svagt i uppgång, men denna månad tyngdes av att jag sålde av Svolder, MIPS och Evolution och att deras uppgångar fortsatte såklart accelererade därefter.

Köp och sälj:

Under månaden nettosåldes aktier för första gången på 4-5 år. Dock endast med någon procent av hela portföljvärdet. Huvudstrategin "köp och behåll" ligger fortsatt fast men det pågår en långsam övergång mot aktier med lägre värderingsmultipel och av mer defensiva karaktär. Att det blev nettominus är mer en kalendereffekt, mer köp kommer komma i augusti. Månadens klart största inköp var i Minesto, Kindred och Swedish Match. Minesto är ju knappast defensivt utan precis tvärtom. Jag ser dock en stor möjlighet här. Största försäljningar var Investor, MIPS och Evolution.



 














Utdelningar: 5 360 kr

Månadens aktieutdelningar blev sköna 5 174 kr, jämfört med 949 kr förra året. Rullande 12M är utdelningarna 81 446 kr, upp 97,1% jämfört med de 12 månaderna dessförinnan (som var hårt coronadrabbat). Räntor från Trine och Lendify blev 136 resp. 50 kr.

Sparande: 49,9%

Sparkvoten blev 49,9%, men den är kraftigt dopad genom bonusutbetalning från jobbet. Exkluderat denna blev sparkvoten 12%. Pengarna har rullat ut i en faslig takt i juli, så jag är överraskad att det blev något sparande alls. Rullande 12M ligger sparkvoten på 40,8%. Kassan har växt till sig till 14,9% av aktieportföljens värde.

Träning: 11 timmar

Har loggat 11 timmars konditionsträning i Garmin Connect, mest cykling i finvädret. Det är med min bakgrund väldigt lite, men ändå ett steg i rätt riktning. Styrketräning och Yoga ingår ej i loggningen. Trots relativt lite regelrätt träning har jag varit aktiv överlag. Har börjat snegla på att köpa en ny landsvägshoj. Farligt, farligt - kan gräva ett stort hål i sparandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar