Vecka 33, 2021

En stökig börsvecka som inleddes avvaktande, sjönk rejält på torsdagen för att sedan stiga igen på fredag. Totalt sett gick Stockholmsbörsen ner 1,4%. Svolder och Latour gick ner 5,5% och jag har dessa under bevakning för att ta in dom i portföljen igen. Jag har inte kollat om det var premien som gick ner eller om det var substansvärdet som sjönk. Jag gissar på en kombo med slagsida mot premien (som bör fortsätta sjunka).

Utdelningssäsongen är helt klart över och augusti är min näst svagaste månad. Under veckan trillade följande utdelningar in:

Aktie Utdelning
Novo Nordisk B A/S 241 kr
Abbvie 203 kr
Exchange Income Corp 197 kr
Omega Healthcare Investors Inc 186 kr
Realty Income 63 kr
Northwest Healthcare Properties 57 kr
Totalt: 946 kr

Men fr o m september ska utdelningarna ta fart igen och det blir spännande att se bankernas och H&Ms beslut om utdelning. 

Rapportmässigt kom Björn Borg ut med en (förannonserat) stark rapport som var bolaget bästa Q2:a någonsin. Aktien gick upp något på rapporten.

På torsdagen släppte Minesto sin rapport och den hade jag sett fram emot mycket och jag hade även vissa förhoppningar på intressanta nyheter. Rapporten var dock riktigt trist - helt utan nyheter och således sjönk aktien som en sten (-6%). Minesto är väldigt försiktiga i sin kommunikation och försöker inte på något sätt att driva aktiekursen och jag tycker det andas seriositet. Nyheter släpps som press releaser och inte i samband med rapporter för sådana här bolag i uppstartsskede. Men det är lång väg att gå för bolaget innan de börjar få några större intäkter. De är nu i inledningen av kommersialiseringen och det är självfallet den stora utmaningen nu. Bolaget meddelade att de under hösten ska stärka den kommersiella organisationen i syfte att öka intensiteten i marknad-och kundaktiviteter. Jag är fortsatt optimistisk och siktar på att dubbla mitt innehav under hösten. Det är dock ingen brådska - kursen kan mycket väl komma att fortsätta sin stabila bana neråt ytterligare ett tag då tålamodet sinar hos fler och fler. Mina käpphästar i case't är marknadspotentialen(!), den mycket lovande (och skyddade) tekniken, viktiga 3:e-partsverifieringar, motiverad ledning genom interna optionsprogram och bolagets uthållighet genom en mycket stark finansiell ställning. Det egna kapitalet tycker jag ser ut att räcka för flera år framåt, vilket gör mig som småsparare lugn eftersom det minskar risken för utspädande riktade nyemissioner.

Microsoft bröt igenom 300$-vallen för första gången. Det innebar samtidigt att jag är upp över 1000% i den aktien!!

Under veckan har nedan inköp gjorts. Minesto, Kindred och AstraZeneca följer en plan att dubbla deras vikt i portföljen. Övriga köp är mer av "fylla-på-karaktär".





 



För övrigt så har veckan präglats av de fasansfulla bilderna från Afghanistan. Mitt hjärta gråter när jag ser bilder på små barn i händerna på sina skräckfyllda föräldrar. Den situation de befinner sig i är i sanning fasansfull och det känns hemskt att konstatera att för många av dem ser framtiden mycket mörk ut. Detta sker parallellt med att vi har en svensk regering som jag tycker missköter det mesta å det grövsta. Ledarskapet präglas av sanslös naivitet, svaghet och senfärdighet. Jag har under perioder tyckt att Stefan Löfvén hanterat den parlamentariskt knepiga situationen skapligt och "stått upp för regeringen" men under 2021 är ledarskapet en riktig katastrof. Han har tydligt inte förmågan.

Kommande vecka är det inga större händelser. Latour och  Lundberg kommer ut med sina rapporter, men investmentsbolagens rapporter är oftast utan intressant information. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar