Månadsrapport, februari 2022

Det blir en kraftigt försenad månadsrapport denna gång. Kriget i Ukraina har ruskat om mig och fått det mesta andra att blekna. Jag har knarkat nyheter och har nu intalat mig själv att jag behöver dra ner på den konsumtionen. så jag har helt enkelt inte haft energi att skriva om aktieportföljens utveckling. Håller därför denna rapport väldigt kort.

Portföljutveckling: -3,6%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar sjönk med -3,6% under månaden. Det kan jämföras med OMXSGI ("Stockholms generalindex") som sjönk med -6,7%.

Därmed ytterligare en månad där portföljen lyckas prestera bättre än index. 

Köp och sälj: Nettoköp på 37 033 kr

Har plockat in lite SKF för första gången. Jag tycker den är alltför nedpressad. Köpte även lite mer Thule efter att de droppade brant efter rapporten. Annars stabila köp i Investor och Ratos. Återköpte en minipost i Minesto, där jag sålde halva innehavet förra månaden. När jag summerar köpen så blir jag lite besviken att jag inte köpt med Lundberg. Det var min plan och jag tycker de är köpvärda - jag gillar upplägget med rabatt på rabatten som man få genom att köpa aktien.

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 70,8% (föreg. månad 71,1%) av värdet. Den tänkta konsolideringen går fortsatt åt fel håll. Här redovisas portföljsammansättningen.

Jag sålde min lilla post i Storytel. Hade precis köpt en skvätt som en liten bevakningspost men det kändes som att botten gick ur och jag kapade det innehavet. Hoppas bolaget hittar rätt igen. Utöver Storytel så löstes innehavet i Nobina in efter deras utköp från börsen.

Månadens nettoinköp ger en årlig utdelningsökning på 1 000 friska kr.

Köpt:




















Sålt:






Utdelningar: 1 608 kr

Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev 1 437 kr, jämfört med 1 250 kr förra året (ökning med 15%). Räntor från Trine och Lendify blev 114 resp. 57 kr.
















Utdelningsprognosen för kommande 12 månader: 106 251 kr

Nu när en stor del av portföljbolagen lämnat sin bokslutsrapporter och meddelat årets utdelning ser förändringarna på årsbasis ut så här:

Förändringar ordinarie utdelningar: +12,2%
Förändringar extrautdelningar: -5,8%
Totalt: +6,4% vilket f n motsvarar 6 800 kr

Sparande: 22%

Lite sämre sparande denna månad. Mer pengar har lagts på nöjen och sport&fritid då vi var iväg på sportlov i fjällen - väl spenderade pengar. Vi hade en jätteskön vecka med bra väder och mycket skidåkning. Utgifterna för bostad blev också högre än vanligt då vi fixat lite i hobbyrummet. Har även dragit lite ny el i garaget.

Sparkvoten från lönekontot uppgick till 22%. Utöver lönesparandet har jag fått in relativt mycket från uthyrning av fjällhus.

Aktieportföljen fick totalt 33 300 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 36,9% (38,1%). Kassan utgör f n 10,8% av aktieportföljens värde.

Träning & hälsa: 16 timmar

Har loggat 16 timmars träning i Garmin Connect, bestående av cykel (10 timmar) och längdskidor (6 timmar). Mars har börjat väldigt svagt träningsmässigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar