Månadsrapport mars, 2022

Första kvartalet har passerat, eller Q1 som vi aktienördar hellre kallar det. Jag gör ingen kvartalsvis uppföljning utan håller mig till månadsrapporter. Jag såg någon utdelningsjägare som förlägger alla sina aktieköp till början på varje kvartal istället för att göra små, frekventa inköp. Kanske är det ett bättre upplägg än mitt, där jag köper löpande och i mindre summor. Svagheten med mitt upplägg är jag får sämre överblick av vad man egentligen köpt och hur man allokerat sina pengar. Kanske borde man samla ihop en större pott pengar och göra inköpen mer koncentrerat i tid.

Mars är ju första månaden med riktigt saftiga utdelningar. Förra årets mars var lite dopat av extrautdelningar så den skulle visa sig svår att slå. Men det är så gött att få notiserna i telefonen när utdelning efter utdelning tickar in. Det blev 25 st utdelningar under månaden, en mer än förra året.

Mars har för övrigt varit riktigt skön med väldigt mycket sol och härligt väder. Det har inte hänt så mycket men fotbollen har dragit igång och vi har spelat 3 träningsmatcher med grabbens lag. Vi har även tagit beslut om att köpa en solcellsanläggning och montera på vår ekonomibyggnad. Med all den sol som varit och i kombination med de höga energipriserna, så hade man ju gärna tagit det beslutet tidigare. Jag tror ett köp av solcellsanläggning är ett sådant beslut man kommer önska man tagit tidigare och att man valt en större anläggning - vi får se. Installation kan förhoppningsvis ske före semestern.

Mycket tid har lagts på att följa utvecklingen i Ukraina. Bitvis för mycket tid och under vissa dagar har  tvingat mig själv att inte kolla. 

I skogen har det varit mycket vindfällen att ta reda på så det har nog blivit ca 20 timmars jobb där. Skogsarbete är väldigt trevligt och något jag gärna lägger mer tid på framöver. På träningsfronten i övrigt har det varit all-time low tror jag. 

Portföljutveckling: +3,1%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar ökade med 3,1% under månaden. Det kan jämföras med OMXSGI ("Stockholms generalindex") som ökade med 2,5%. Alltså ännu en månad med bättre utfall än index. När jag summerar årets första kvartal så har portföljen minskat med 6,9% jämfört med generalindex som har minskat med hela 13,8%.

En av månadens större besvikelser är H&M som föll 12% efter deras rapport den 31/3. Bolaget drabbas stenhårt av höjda inköps- och fraktpriset. Som lök på laxen stänger de ner alla butiker i Ryssland och eventuellt stänger de hela verksamheten där. Redan innan rapportbesvikelsen hade bolagets aktiekurs gått ner 6% i mars. Jag är överraskad av bolagets svaga förmåga att parera ökade inköpspriser men inom snar framtid tror jag  dom kommer förbättra marginalerna igen - lågprisaktörerna har en fördel där jämfört med mellan- och premiumsegmentet i det rådande affärsklimatet.

Även Essity har gått väldigt svagt på sistone. Dom måste nu få ordning på marginalerna och VD'n har fått gliringar i media om att han är trött. Jag tror fortsatt på Essity men onekligen har glorian hamnat lite på sned. Viktigt med en snabb förbättring för att bolaget inte mer permanent ska tappa sin premiumvärdering.

Köp och sälj: Nettoköp på 36 804 kr

Har köpt väldigt brett och utsmetat. Främst stabila och med dragning åt högutdelande bolag. Månadens nettoinköp ger en årlig utdelningsökning på 1 263 sköna kr.

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 70,8% (föreg. månad 70,8%) av värdet. Här redovisas portföljsammansättningen.

Jag har nu över hundra aktieslag i portföljen. Bra eller dåligt? Förmodligen alltför spretigt men jag tycker det är trevligt - framför allt med alla utdelningar.

Köpt:


Sålt:


Utdelningar: 16 342 kr
Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev 16 155 kr kr, jämfört med 16 537 kr förra året (minskning med 2%). Räntor från Trine och Lendify blev 167 resp. 61 kr.



Utdelningsprognosen för kommande 12 månader: 114 139 kr - helt magiskt. Jag hade satt målet till 110 kSEK för helåret 2022 men när Tele2 nyligen fastslog sin extrautdelning så spräcktes denna gräns med råge.

Nu när nästan alla portföljbolag lämnat sin bokslutsrapporter och meddelat årets utdelning ser förändringarna på årsbasis ut så här:

Förändringar ordinarie utdelningar: +12,75%
Förändringar extrautdelningar: -2,01%
Totalt: +12,74% vilket f n motsvarar 10 568 kr

Att mina portföljbolag har höjt den årliga utdelningen till mig med ca 10 000 kr visar på styrkan i långsiktigt aktiesparande och ränta-på-ränta. För att få den utdelningshöjningen via nysparande skulle jag behöva köpa aktier för 333 000 kr givet en direktavkastning på 3%. Man inser att det egna sparandet utgör en allt mindre andel av portföljens framtida tillväxt och att det bli mer och mer betydande hur portföljbolagen utvecklas.

Sparande: 17%

Även denna månad lite sämre sparande än planerat. Jag har dock gjort lite utlägg som jag räknar med att få tillbaka senare och så har vi även betalat en del av sommarens semester. 

Sparkvoten från lönekontot uppgick till 17%. Fin förstärkning har också kommit från uthyrning av fjällhus, vilket jag inte räknar in i sparkvoten.

Aktieportföljen fick totalt 29 000 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Rullande 12M ligger sparkvoten på 36,6% (36,9%). Kassan utgör f n 11,2% av aktieportföljens värde.

Träning & hälsa: 6 timmar

Har endast loggat 6 timmars träning i Garmin Connect, sämst ever?? Vet inte varför det blev så uselt. Har dock varit ute en hel del på luncher och gått stilla promenader i fina vädret. Har väl blivit för bekväm...  Skogsarbetet räknas dock inte in i träningstimmarna och där har jag fått en hel del rörelse och styrketräning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar