Månadsrapport april, 2022

April har passerat och även fast det inte bjudits på så mycket värme är det ändå väldigt härligt att våren är på gång på allvar. Fortsatt mörka rubriker med fokus på kriget i Ukraina, men också på kravaller och skit i Sverige. Jag tycker det är tragiskt att se den ilska som många människor besitter och hur lättkränkta de är. Många skulle må bra av en coach som sa till dom "ge lite kärlek och uppskattning till din omgivning samt sätt upp ett rimligt mål för dig själv, kämpa mot det och var stolt när du klarar det - livet kommer vända till något riktigt bra!"

Nato-debatten följer jag med stort intresse och det är fascinerande att se hur vår regering backar in även i denna fråga. Sossarna bjuder på 0 ledarskap och tvingas in i alla beslut, många gånger flera år för sent.

Utöver vanligt jobb och fotbollstränandet så har det hunnits med 3-4 heldagar i skogen för att ta rätt på vindfällen och toppbrott efter snöfallet i början på månaden. Det har varit en hel del stök i skogen denna vinter men det är iallafall härlig och bra träning.

På börsen är det kämpigt och då gläds man extra mycket när utdelningarna dansar in. Det är väldigt skönt med ett kassaflöde som kan investeras i nya aktier att stoppa ner i portföljen - känns lika bra både i upp- och nedgång. Q1-rapporterna följs med stort intresse och jag är imponerad över vinstnivåer och (prishöjdsdriven?) försäljningstillväxt. Trots bra rapporter har många bolag handlats ner efter rapportsläpp. Jag har ändå klarat fallet skapligt och nu tycker jag värderingarna börjar se lockande ut på många håll. Det är riktigt trevligt när man kan köpa kvalitetsbolag med både tillväxt och direktavkastning på 4-5%.

Portföljutveckling: -1,9%

Portföljens värde inkl. utdelning men exkl. insättningar minskade med 1,9% under månaden. Det är bättre än OMXSGI ("Stockholms generalindex") som sjönk med 3,8%. Det är lite svårt att glädjas åt nedgångar men jag har ändå en skaplig trend sedan årsskiftet då portföljen minskat med "enbart" 8,7% jämfört med generalindex som har minskat med hela 17,1%.

Har gått på några ordentliga värderingsminor under månaden och den värsta var Enea, vars aktie tappat 39% senaste månaden (inkluderat dagens tapp). Jag hade köpt på mig mer inför rapportsläppet och förstår fortfarande inte reaktionen fullt ut. Som tur var är innehavet fortfarande relativt litet i absoluta tal, men det är ett av de bolag jag investerat mest i de senaste 2-3 månaderna. På den positiva sidan har jag noterat Essity, Byggmax och Assa Abloy. Thule levererade en kanonrapport men handlades ner så där var jag snabbt framme och köpte på mig lite mer. HM har fortsatt ner under månaden. Microsoft kom med ännu en rackarrökare till rapport men aktien drogs ner av den allmänna teknikfrossan. Skogsbolagen har uppvisat sina högsta vinter någonsin och handlats upp rejält. SCA har gått bra senaste året (+28%) och gick upp ännu lite mer efter rapporten.

Köp och sälj: Nettoköp på 73 342 kr

Har haft bra kassaflöde och fortsatt att köpa brett. Dock lite större summor i HM och nämnda Enea, tyvärr främst innan rapporten men en liten post mitt i själva rapportraset.  Månadens nettoköp ger en årlig utdelningsökning på 2 321 kr.

De 20 största innehaven i portföljen står nu för 70,8% (föreg. månad 70,8%) av värdet. Här redovisas portföljsammansättningen.

Köpt:





Sålt:

Inga försäljningar.

Utdelningar: 27 100 kr

Månadens aktieutdelningar från de noterade innehaven blev 26 832 kr kr, jämfört med 14 872 kr förra året (ökning med 80%). Det är ett överlägset nytt rekord för en månad!! För årets första fyra månader är utdelningarna upp 42% jämfört med 2021. Under april har utdelningarna kommit från 32 olika bolag, vilket är 9 fler än förra året. För första gången har jag fått utdelningar från Evolution, Epiroc och AQ Group. I summan ingår även Nordnets aktielåneprogram, vilket betalat ut 843 kr under månaden för Q1. Det är helt fantastiskt tycker jag. Tydligen är det mitt innehav i Minesto som lockar till sig blankare...

Räntor från Trine och Lendify blev 208 resp. 60 kr.





Maj kommer med största sannolikhet bjuda på nya utdelningsrekord. För de kommande 12 månaderna är prognosen för utdelningsmaskinen 116 889 kr. 

Vad gäller annonserade utdelningsförändringar så har de senaste 12 månaderna bjudit på:

Förändringar ordinarie utdelningar: +12,8
Förändringar extrautdelningar: -2,2%
Totalt: +10,6% vilket f n motsvarar 10 673 kr

Att mina portföljbolag har höjt den årliga utdelningen till mig med ca 10 000 kr visar på styrkan i långsiktigt aktiesparande och ränta-på-ränta. För att få den utdelningshöjningen via nysparande skulle jag behöva köpa aktier för ca 333 000 kr givet en direktavkastning på 3%. Man inser att det egna sparandet utgör en allt mindre andel av portföljens framtida tillväxt och att det bli mer och mer betydande hur portföljbolagen utvecklas.

Sparande: 30%

Sparkvoten från lönekontot uppgick till 30%. Fin förstärkning har också kommit från uthyrning av fjällhus, vilket jag inte räknar in i sparkvoten. Har striktat upp lite hur jag räknar ut min sparkvot och har nu infört sparkvot på olika nivåer. Sparkvot 1 är nu mitt lönespar och hushållets alla utgifter. Sparkvot 2 innehåller intäkter och kostnader för fjällhus. Sparkvot 3 är inkluderat den egna firman (främst skog). Sparkvot 4 är inkluderat kapitalintäkter. Det är sparkvot 1 som står i fokus här. 

Rullande 12M ligger sparkvoten på 43,3% (45%). Kassan utgör f n 11,8% av aktieportföljens värde.

Aktieportföljen fick totalt 44 376 kr i insättningar, lånet amorterades med sedvanliga 4 000 kr och 500 kr gick in i Lendify.

Träning & hälsa: 

Det har inte blivit mycket tränat i vanlig mening. Dock en hel del skogsarbete och morgonpromenader. Skönt har det varit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar